Iklan

Gambar Pilihan

Gambar Pilihan
9

Isnin, 3 Mac 2008

Banyak untungnya kalau faham lelaki

Isi saya arini diambil dari artikel oleh DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj seorang motivator yang berwarna warni. Saya teringat saya hadir ke satu kursus dimana penceramah nya pesan. Boleh kalau nak pakai mcm Dr Tuah tapi jgn masa inteview..he he…sbb kalau bawak gi interview alamak cumilnya nnt.

Mungkin artikel ni sesuai utk golongan isteri. Sorila saya tak nak buat artikel utk sorg awek nak ngorat balak dia. Tu kan tak sesuai dalam Islam. Well, untuk golongan isteri, untung kalau kita faham lelaki. Sbb diorg ni nak kita faham dia. So, kita faham la sbb ade masa dia tanak kita layan dia pun ha..time mcm ni la kita boleh rilek2 dgn benda lain. He he…Jika suami anda menyendiri dan menjauhkan diri, ketahuilah dia dalam keadaan tertekan. Boleh jadi ada tekanan di tempat kerjanya, boleh jadi oleh kereta yang dimilikinya, atau boleh jadi beberapa kerenah anda yang menjadi penyebabnya. So, bila dia diam aje so let him be…sbb emosi org laki umpama getah. Sekejap je nnt kang dia nak la balik kita manja-manjakan dia.

Tak mcm org perempuan, time kita beremosila lagi nak duduk bawah ketiak dia. Nak mengadu itu ini. Nangis2 lagi. Mcm2la seolah2 kita nak dia tau semua isi hati kita..tupun kalau dia nak dengar la kan…

Diorg ni kalau time nak dudk sendiri tu, tak payahla kot rasanya kita nak sibuk2 pujuk sbb kadang tu tak pasal je dia tak marah kat kita jadik marah pulak. Mungkin dia hanya perlu ‘tempoh bertenang’ untuk fikir jalan penyelesaian masalah dia. Dia bukan jenis kelam kabut mcm kita. Kalau tak dilayan mula nak merajuk.

Bila suami kita rasa nak berjauhan dari kita, biarla sekejap. Bukan ape, takut la tempoh bertenang tu dah nak bertukar jadik tempoh bertendang kan…so, biar dia cool sendiri. Org laki kan ade ego, mungkin dia tanak kita sebuk2 dgn masalah dia. Beza sangat dengan org perempuan kan? Kalau macam saya time saya sedih2 ade problem, saya nak share dgn suami. Tanak sekejap pun jauh dari dia. Cukup dia kata “Dah la tu…”

Inilah kuasa ALLAH. Dia jadikan kita saling lengkap melengkapi. Mana kita kurang dia tambahkan, mana dia kurang kita pulak cukupkan. Cara org lelaki berfikir adalah makro iaitu melihat secara keseluruhan tapi kita? Kita berfikir secara mikro iaitu fikir secara terperinci. Macam nilah, laki ni kan pemimpin keluarga, so, ibaratnya dia dok atas pokok dan dia dapat lihat secara keseluruhan bila buat keputusan, tapi kita fikir pasal satu je dari byk2 ranting.

Jika berlaku pertengkaran selalunya dia akan melawan habis-habisan dan anda pula mengalah dan pura-pura setuju demi perhubungan. Usah terasa teruk sangat dengan keadaan ini, lelaki memang begitu, sentiasa mahu menang dan mahu sentiasa dilihat menang walaupun hatinya mengakui kesilapannya dan mahu berubah mengikut apa yang anda perkatakan.

Kat sini lah kesabaran tu penting. Yang saya nampak la dalam drama ke, novel ke, kisah benar org keliling saya ke, biasanya satu pergaduhan tak kan melarat melebih2 kalau yang bersabar tu adalah isteri. Bukan kata laki tak payah sabar tapi yang kene terlebih sabar tu adalah org perempuan. Mungkin ada yang tak setuju. Saya kata begini bukan apa sbb saya fikir kalau kita menglah dalam satu dua perkara..kita akan menang dalam berpuluh perkara lain. Walaupun anda tahu anda benar dan anda tidak pernah berbuat salah, akhirilah semua pertengkaran dan perselisihan dengan anda yang meminta maaf. Anda mahukan dia yang meminta maaf? Usah harap. Lelaki memang berat untuk meminta maaf terutama daripada pasangannya. Ikut kajian, wanita lebih mudah meminta maaf dalam keadaan apa jua dan atas hal apa jua, maka gunakan kelebihan ini untuk lebih mudah meminta maaf walaupun tidak bersalah.
Mcm mertua saya pesan. Kalau suami marah biarla dia marah. Jangan lawan. Nnt bila dia dah habis bateri, kita bg makan. Lepas makan, jamu air. Masa jamu air tu, Tanya baik2…cakap elok2…seelok2nya jauh dari mata anak2..nnt payah nak buat aksi romantik. Time mcm ni la baru kita akan menang. Biasanya time bateri dia abis ni, dia pun maleh nak cakap dah.
Satu lagi yang anda patut tahu tentang lelaki ialah mereka memang suka memberi arahan bagaikan ketua yang mempunyai kuasa. Usah dilawan, tapi layanlah hati sendiri dengan berleter hingga anda sendiri berasa puas. Tapi awas, jangan sampai berleter di hadapannya, itu boleh memburukkan keadaan. Kata orang, wanita sinonim dengan leteran. Kalau tak pandai berleter bukan wanita namanya. Ya, teruskan saja berleter, hamburkan semua yang menekan kepala. Cuma mohon berleter di dalam bilik yang tertutup, sebab kucing pun pening dengan leteran anda.

He he…ye kot agaknya kucing pun boleh pening. Lagi elok kalau kita hanya berleter dalam hati je….tapi sape yg tahan tu lebih kurang mcm pendam perasaan lak kan? Saya jenis yang minat menulis so, biasanya kalau jadi mcm ni, saya tulis. Pastu letak kat tempat yg suami boleh terserempak dgn tulisan saya. Tu cara saya la…tapi jarang saya menulis. Tak dan kalau di rumah. Kadang tu dah separuh tulis saya sengih sendrik…ek ele aku ni emosi plak. Buat pe nak penin2.tapi satu cara yang paling efektif adalah dengan mengadu pada Tuhan. Sbb hanya ALLAH lah yang menguasai hati kita. Mintak agar ALLAH tetapkan hati kita dan suami. Jgn retak belahkan jiwa kita. Bahagiakan hidup kita. Dan jangan lupa doakan ibu bapa kerana mendoakan mereka akan mendatangkan kebahagiaan secara tak langsung pada kita.

mm.. tu jela ye utk kali ni. Semoga ada manfaatnya…ADIOS! !!

Tiada ulasan:

Iklan

IPMart Online Shopping
Belian dalam RM

Jom Borak


Free chat widget @ ShoutMix

Kerana Agama...

Kerana Agama...
Imam Nawawi