Iklan

Gambar Pilihan

Gambar Pilihan
9

Jumaat, 30 Mei 2008

Senario Perkahwinan

Shopping
Awal Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Jom..dari duduk rumah, bosan plak.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "Abang penat laaa..Ayang pergi sendiri laaa.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Jom kita pergi shopping"
Suami : "apa la shopping, buat habis duit jer.."

***

Makan
Awal Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "Awak tak boleh masak ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Hari ini kita makan kedai ye.."
Suami : "Lebih baik kawin lain yang boleh masak untuk abang"

***

Anak
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang mengandung.."
Suami : "Abang tak sabar nak lihat anak kita.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Abang tolong buat susu anak.."
Suami : "Abang mengantuk laa..ayang buat laaa.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Cuba awak tegur anak tu sikit.."
Suami : "Haiii..anak awak..awak ajelah yang tegur..."

***

Kerja Rumah
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "OK..no problem.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Saya penat, awak ajelahh yang buat.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang masak, abang kemas rumah ye.."
Suami : "Awak tak boleh buat keee.."

***

Hadiah
Awal Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Apa yang ayang inginkan.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Setiap tahun saya berikan...tak cukup lagi ke ?"

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa ?"
Suami : "Tak payah le hadiah-hadiahhhhh..."

***

Masak
Awal Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "takpe, biar abang masak.."

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "masak jer la apa2 jer.."

Penghujung perkahwinan
Isteri : "Ayang tak pandai masak.."
Suami : "awak ni memang pemalas.."

Khamis, 29 Mei 2008

Tips Teman Perempuan Shopping



1. Niatkan untuk menghiburkan dia semasa shopping. Jika terhibur, barang yang dia akan beli lebih "masak" proses dia membuat keputusan. Jika niat ini benar2 dari hati kita, ia terpancar ke muka kita walau pun ada seketika timbul perasaan menyampah tetapi kuasa niat tadi mampu untuk melenyapkan muka bosan sepanjang sesi shopping ini bahawa "sebagai suami, aku ingin menghiburkannya kerana Allah Taala".


2. Kosongkan aktiviti kita pada hari itu melainkan semata-mata untuk bersamanya. Jangan ada sekali-kali temu janji dgn sesiapa selepas shopping. Kerana waktu "kecederaan" yang diambil untuk isteri ini biasanya 20% - 50% dari yang di janjikan. Yang dibimbangkan org yang dijanji telah menunggu tetapi isteri masih beratur berbaris di kaunter bayaran..Akhirnya kemanisan yang dikecapi selama 4 jam tadi tercemar dengan kelewatan isteri 4 minit.


3. Alangkah romantisnya kalau suami tidak membawa handsetnya bersama. Terhindar dari gangguan.


4. Semasa berkereta atas dalam perjalanan ke kompleks membeli belah.. eloklah tanyakan kepada isteri... apa barang yang ingin di beli, apa kritiria, apa jenis, apa alternatif yang boleh diterima jika kehendak pertama tidak di temui..(jangan terkejut dia akan keluar berjela senarai perbandingan harga bagi satu jenis barang yang sama termasuk di England sekali).. Ini akan menyebabkan isteri itu lebih bersedia dan lebih melonjak keseronokannya.


5. Tiba di kedai tu.. buat-buatlah sibuk tunduk bongkok mencari barang yang dia cari. Jangan berdiri tercegat di pintu kedai atau tinggalkan dia sendirian sambil kita pula merayau kedai lain.


6. Kalau dia meminta "second opinion" dengan kata-katanya, "Sesuai tak abg, kain ini untuk saya"... ? berilah pandangan dengan kata-kata, "Pandangan abang... .." Jangan terus kata, "OK".. Lawa.. kemudian senyap.


7. Kalau dia minta pandangan mengenai sesuatu barang yang dia nak beli, jangan terus membelek tanda harga. Ini akan mengecewakannya. Berilah dulu pandangan kita dari sudut nilai astetiknya, sebab faktor harga adalah penilaian terakhir bagi mereka.


8. Mata tu jangan terlampau sangat menjeling wanita2 lain yang sedang shopping. Dia nampak tau. Tapi kita dibolehkan mengusik jurujual wanita itu dgn alasan untuk membantunya mendapatkan barangan kehendaknya.


9. Bila tiba dirumah, tolonglah dia sekejap membuka barangan yang telah di beli tadi. Pasti dia akan mencuba sekali lagi. Pujilah dia kerana bijak memilih barangan itu.


10.PERHATIAN: sebelum isteri kita mencuba pakaian luar atau dalam di tempat mencuba pakaian yang terdapat di kedai-kedai itu, kita hendaklah masuk dahulu dan periksa semua bahagian di bilik kecik itu agar bebas dari WIRELESS CAMERA. Kita bimbang ada orang merakam dan menyebar ke dalam internet. Malu dia dan kita.

Rabu, 28 Mei 2008

Berinai



Majlis ini tidaklah wajib, tetapi lebih kepada adat. Majlis berinai biasanya diadakan secara berperingkat-peringkat.


Berinai curi – diadakan tiga malam sebelum hari langsung untuk saudara mara terdekat sahaja.


Berinai kecil – diadakan dua malam sebelum hari langsung untuk saudara mara, jiran tetangga dan sahabat handai.


Berinai besar – diadakan satu malam sebelum hari langsung atau selepas akad nikah untuk para jemputan khas daripada pihak lelaki dan pihak perempuan.


Selepas adat berinai besar dilakukan, selalunya pengantin lelaki tidak akan bermalam di rumah pengantin perempuan, sebaliknya akan terus pulang ke rumah atau pun sekiranya rombongan tersebut datang dari jauh, pengantin lelaki akan bermalam di rumah penanggak, iaitu rumah yang berhampiran dengan rumah pengantin perempuan.




Jika anda berminat untuk mendapatkan sample PERCUMA, sila klik iklan dia atas.

Selasa, 27 Mei 2008

31 Ciri Suami Idaman


ADVERTORIAL
Sinopsis Dalam kehidupan berumah tangga perkara yang sering menjadi perhatian umum adalah bagaimana ciri-ciri isteri idaman. Hal ini terjadi kerana dipengaruhi oleh budaya masyarakat kita di mana pihak lelaki yang meminang wanita. Ertinya kuasa memilih lebih berada di tangan lelaki. Oleh itu lelakilah yang memilih calon isteri idamannya sedangkan pihak wanita tiada pilihan. Sebab itulah agaknya jarang dibincangkan bagaimanakah ciri-ciri seorang suami idaman.


Sebenarnya mencari atau mendapatkan seorang suami idaman itu lebih penting daripada mendapatkan isteri idaman. Ini kerana suami yang akan menjadi pemimpin kepada isteri, yang akan membimbing dan menentukan hala tuju kehidupan mereka sebagai suami isteri. Hal ini Allah jelaskan dalam firman-Nya:


"Kaum lelaki adalah pemimpin atas kaum wanita kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka daripada sebahagian yang lain" (Surah an-Nisa' : 34)


Apakah ukuran suami yang idaman? Buku ini menggariskan ukuran suami idaman menurut kata mata Islam berlandaskan al-Quran dan Hadis Rasullullah s.a.w. Buat gadis-gadis yang bakal mendirikan rumah tangga buku ini akan memberikan pedoman buat anda untuk memilih calon suami yang bakal membahagiakan anda.


Buat pada lelaki dan suami... apa yang digariskan di dalam buku kecil ini boleh dijadikan panduan dan rujukan bagi membentuk diri menjadi seorang suami idaman setiap para isteri. Dan buat para isteri hadiahkanlah buku ini buat suami tercinta.


Antara topik menarik di dalam:

  • Hikmah Perkahwinan
  • Memanggil Panggilan Manja
  • Kreatif Menjalin Komunikasi
  • Langkah Bestari Suami Idaman

ANDA INGIN MENDAPATKAN BUKU INI? SILA KLIK PAUTAN INI

Kencing Tak Lawas

RASA hendak membuang air kecil berlaku apabila pundi kencing yang mengumpul air dalam keadaan padat. Mesej dari pundi kencing akan sampai ke pusat kawalan di otak seterusnya tindak balas dari otak akan ke pundi kencing semula dan pundi kencing akan melepaskan air kencing menerusi zakar.


Jika mesej untuk mengekalkan air kencing, maka pundi kencing akan mengawal air kencing sehingga satu waktu tertentu apabila pundi kencing amat padat, air kencing akan keluar.


Jarang berlaku pintu pengeluaran air kencing longgar. Jika itu berlaku air kencing akan sentiasa meleleh keluar. Apabila pintu tertutup, kemungkinan air kencing tercicir itu tiada.


Kulit di sekitar anggota sulit serta kulit di celah kelangkang ialah jenis kulit yang lembut dan sentiasa licin dengan bahan pelembap kulit semula jadi. Jika bahan pelembap itu kurang maka kulit menjadi kering dan terasa gatal. Jika digaru, kulit akan melecet dan boleh terdedah kepada kuman dan kulat.


Mustahak kulit bahagian itu sentiasa lembap dengan pelembap semula jadi atau disapu dengan losyen pelembap supaya tidak kering dan gatal.




Adakah masalah kesihatan mengganggu hubungan anda? Dapatkan tips, nasihat & panduan kesihatan secara PERCUMA

Isnin, 26 Mei 2008

Kerak Nasi Untuk Emak

Ada lagu yang mengatakan andai bumi terbelah aku tetap cita padamu, ada yang mengatakan hanya kau yang kucinta di dunia.. tapi sayang .Orang yang paling dan patut kita sayangi di dunia ini ialah IBU kita .. bukan kekasih.. yang hanya datang sekejap dalam hidup kita.. FIKIRKANLAH…


Itulah pengorbanan seorang ibu. Sedih.. Sayangilah ibu anda selagi dia masih hidup.


Ini ada cerita dari seorang kawan. Cerita betul yang meyayat hati….


Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya ,ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti. Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu ,”Tak payah” katanya “Biar mak yang buat nanti lain rasanya”. Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan Aidilfitri bersamanya.


Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya.


Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang- dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat menjamu selera..memang berselera semua sukakan nasi goreng mak..mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku…” ahhh mak belum makan apa-apa semenjak
pagi kerana sibuk sediakan nasi tu”…seraya tu abang ku bertanya ’siapa tak makan lagi nasi ni’. Aku menjawab ‘ mak belum makan apa lagi tu’ Mak dengan bersungguh menjawab ” Ehh mak tak mau…tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi’…dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kataku dalam hati.” Oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit diebetisnya” ..


Bila semua dah pulang..aku lihat mak terhinjut-hinjut kedapur..lantas aku tanya ‘mak nak apa..nak ambilkan.’.’ takpa nak rasa ni sikit’. Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku..bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan. Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya. ..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku saksikan..


YA RABB Engkau peliharalah Ibu, ampunilah dosanya, Berilah kekuatan pada anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga.


AMIN….

Jumaat, 23 Mei 2008

Surat Hawa Untuk Adam

Ohh Adam...

Adam..... Maafkan aku jika coretan ini memanaskan
hatimu. Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yang kau
pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.

Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi
tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa
inginkan bimbingan darimu, sentiasa mau terpesong dari
landasan, kerana aku buruan syaitan.

Adam... Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih
ramai bilangannya dari kaummu dia akhir zaman, itulah
sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya. Jika
bilangan kaummu mengatasai kaumku nescaya merahlah
dunia kerana darah manusia, kacau-bilaulah suasana,
Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa.

Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil
sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun jika begitu
maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang
mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu tapi tidak
lebih dari empat pada satu waktu.

Adam... Bukan kerana ramainya isterimu yang
membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu
yang merunsingkan aku. Tapi... aku risau, gundah dan
gulana menyaksikan tingkahmu. Aku sejak dulu lagi
sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi
isterimu.

Namun... terasa berat pula untukku meyatakan isi
perkara.

Adam... Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada ayat yang
menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhadap kaum
wanita. Kau diberi amanah untuk mendidik aku, kau
diberi tanggungjawab untuk menjaga aku, memerhati dan
mengawasi aku agar sentiasa didalam redha Tuhanku dan
Tuhanmu.

Tapi Adam, nyata dan rata-rata apa yang sudah terjadi
pada kaumku kini, aku dan kaumku telah ramai
menderhakaimu. Ramai yang telah menyimpang dari jalan
yang ditetapkan. Asalnya Allah mengkehendaki aku
tinggal tetap dirumah. Di jalan-jalan, di pasar-pasar,
di bandar-bandar bukan tempatku. Jika terpaksa aku
keluar dari rumah seluruh tubuhku mesti ditutup dari
hujung kaki sampai hujung rambut.

Tapi.. realitinya kini, Hawa telah lebih dari
sepatutnya.

Adam... Mengapa kau biarkan aku begini? Aku jadi ibu,
aku jadi guru, itu sudah tentu katamu. Aku ibu dan
guru kepada anak-anakmu. Tapi sekarang diwaktu yang
sama, aku ke muka menguruskan hal negara, aku ke hutan
memikul senjata. Padahal, kau duduk saja. Ada diantara
kau yang menganggur tiada kerja. Kau perhatikan saja
aku panjat tangga di pejabat bomba, kainku tinggi
menyingsing peha mengamankan negara. Apakah kau
sekarang tidak lagi seperti dulu? Apakah sudah hilang
kasih sucimu terhadapku?


Adam... Marahkah kau jika kukatakan andainya Hawa
terpesong, maka Adam yang patut tanggung! Kenapa?
Mengapa begitu ADAM? Ya! Ramai orang berkata jika anak
jahat emak-bapak tak pandai didik, jika murid bodoh,
guru yang tidak pandai mengajar! Adam kau selalu
berkata, Hawa memang degil, tak mahu dengar kata, tak
mudah makan nasihat, kepala batu, pada hematku yang
dhaif ini Adam, seharusnya kau tanya dirimu, apakah
didikanmu terhadapku sama seperti didikan Nabi
Muhammad SAW terhadap isteri-isterinya? Adakah Adam
melayani Hawa sama seperti psikologi Muhammad terhadap
mereka? Adakah akhlak Adam-Adam boleh dijadikan contoh
terhadap kaum Hawa?


Adam... Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmummu,
aku adalah pengikut-pengikutmu kerana kau adalah
ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau
lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala
aku kelebihan nafsu.

Akalmu sembilan, nafsumu satu. Aku...akalku satu
nafsuku beribu! Dari itu Adam....pimpinlah tanganku,
kerana aku sering lupa, lalai dan alpa, sering aku
tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan
kuncu-kuncunya.

Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah,
perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar
menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dalam dadaku
agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.


Adam... Andainya kau masih lalai dan alpa dengan
karenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para
sahabat, masih gentar mencegah mungkar, maka kita
tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku
yang akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah
engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhanmu yang
engkau agungkan itu...

Khamis, 22 Mei 2008

Mahkamah Syariah: Berpeluk Ketika Dicekup

MELAKA: Akibat bergaduh dengan rakan serumah, seorang siswi sebuah institut pengajian tinggi swasta (IPTS) ditahan Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) ketika tidur berpelukan bersama pasangannya, kelmarin.

Wanita berusia 19 tahun itu mendakwa dia terpaksa menumpang rumah teman lelakinya di Taman Kerjasama dekat Bukit Baru, di sini, sejak empat hari lalu berikutan tidak tahan tinggal dengan rakan serumahnya.

Siswi itu hanya berpakaian baju-T dan berseluar pendek, manakala teman lelaki seusianya hanya berseluar pendek ketika pegawai Jaim melakukan pemeriksaan di rumah berkenaan kira-kira jam 11.50 pagi.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani, berkata pegawainya melakukan pemeriksaan di rumah teres setingkat itu dan ketika tiba mereka terus mengetuk pintu rumah itu tetapi tiada siapa yang keluar.

Katanya, selepas mendapati rumah itu tidak berkunci pegawai terbabit masuk untuk melakukan pemeriksaan.

“Pemeriksaan di dua bilik di rumah terbabit mendapati terdapat sejumlah lima lelaki yang kesemua sedang tidur.

“Pada bilik terakhir yang tidak berkunci itu mereka menemui pasangan berkenaan yang sedang berpelukan.

“Selepas mengenal pasti identiti masing-masing pegawai terbabit terus menahan mereka berikutan pasangan berkenaan tidak mempunyai hubungan mahram,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Rahimin berkata, ketika disoal siasat wanita itu sudah empat hari tinggal bersama teman lelakinya itu.

“Dia memberi alasan bertengkar dengan rakan serumahnya, menyebabkan dia berpindah dan tinggal bersama teman lelakinya,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi semalam, di Kampung Sungai Udang, seorang ibu kepada empat anak berusia 38 tahun ditahan bersama seorang pemuda berusia 25 tahun di rumah wanita berkenaan.

Menurutnya, tangkapan dilakukan oleh pegawai syarak kampung terbabit selepas menerima aduan.

“Wanita itu mendakwa menghadapi krisis rumah tangga dan sedang mengemas rumah bersama lelaki berkenaan yang juga teman lelaki kepada anak perempuannya yang berusia 16 tahun,” katanya

Rabu, 21 Mei 2008

Rahsia Menambat Hati Lelaki

Menambat Hati Lelaki

Bagaimana anda menambat hati lelaki, terutama kekasih atau suami sendiri? Manusia memang tidak mampu meneroka hati dan jiwa manusia. Namun anda boleh belajar mengenal mereka supaya kebahagian dapat dinikmati bersama. Apa sebenarnya yang harus anda lakukan untuk menambat hati lelaki?

Terima lelaki agar dia menerima anda

Mungkin tiada perkataan yang lebih sesuai untuk menyatakan ini selain " Terimalah lelaki sebagai sediakala". Terimalah dia sebagai lelaki. Yang penting untuk anda tahu ialah mengenai lelaki, dan bukan mengubah lelaki. Jika anda mahu mengubah personaliti lelaki yang menjadi kekasih atau suami anda, dia mungkin akan menjadi insan lain, yang mungkin tidak anda sukai dan tidak menyukai anda.

Fahamilah lelaki agar dia memahami anda

Cuba memahami perangai sedia ada pada sesorang lelaki yang menyesuaikan perangai itu dengan diri anda. Ianya adalah lebih baik dari cuba mengubahnya dan beranggapan bahawa ianya tidak sesuai dengan anda. Asalkan perangai itu tidak bertentangan dengan kehendak agama dan kesopanan budaya. Dengan cara itu lelaki akan cuba memahami anda dan menyesuaikan dirinya dengan diri anda.

Berubah untuk menikmati perubahan

Sekiranya anda mahu mengubah perangai lelaki, malah perangai sesiapa pun, anda tidak akan mampu berbuat demikian kerana insan itu sendirilah yang akan mengubah perangainya jika dia mahu. Anda cuma boleh memujuk dan mempengaruhinya agar berpihak kepada anda. Anda sendiri perlulah sanggup berubah kepada perangai yang lebih baik untuk membolehkan seseorang lelaki berubah memperbaiki dirinya.

Sanggup memberi untuk menerima

Di atas segala-galanya, apa yang penting untuk anda lakukan ialah sanggup memberi lebih banyak berbanding apa yang anda terima daripada lelaki. Dengan itu, anda mungkin akan menerima lebih banyak daripada yang sanggup anda beri.

Percaya untuk dipercayai

Sekiranya anda tidak mempercayai lelaki, jangan anda mengharapkan lelaki itu mempercayai anda. Hidup ini meminta pada yang ada, memujuk pada yang sayang. Untuk membuat orang lain percaya kepada anda bukanlah perkara yang mudah. Bagi menyebabkan orang lain tidak percaya pada anda, bukan lah payah. Apabila lelaki sudah tidak percayakan anda, amat sukar pula untuk dia mengubah pendiriannya.

Menangkan lelaki untuk menang

Mengenal lelaki bukanlah untuk mengalahkan lelaki. Dalam sebuah perkahwinan, sepatutnya sama-sama menang dalam semua aspek kehidupan. Dalam satu perkahwinan ada dua kuasa, pertama kuasa suami dan kedua kuasa isteri. Kuasa suami adalah memulakan dan menyuarakan. Kuasa isteri pula adalah sama ada bersetuju atau tidak. Sekiranya kedua-duanya menyalahgunakan kuasa, perkahwinan itu akan menjadi porak-peranda.

Sifat negatif akan membuah kesan negatif

Ramai wanita yang mencabar dan celupar terhadap lelaki atau suami sendiri. Ramai juga yang bersifat pendesak, terlalu banyak meminta, merendah- rendahkan suami, membandingkan suaminya dengan lelaki lain dan memaki hamun suaminya. Sekiranya anda bersifat demikian, walau bagaimana kenalpun anda kepada suami anda, anda bukanlah seorang wanita yang bijak. Andalah yang mungkin menjadi penyebab mengapa suami anda merasa tertekan, tidak selesa, banyak berdiam diri, bermasam muka dan sebagainya lagi yang tidak menyenangkan anda. Andalah yang sepatutnya berubah.

Bertanggung jawab dan menikmati kesan tanggung jawab

Sebenarnya tanggung jawab wanita terhadap suaminya tidak akan berubah walaupun dunia ini makin maju. Begitu juga dengan tanggung jawab suami kepada isteri. Selagi anda menjalankan tanggung jawab anda dengan sempurna sebagaimana yang digariskan oleh agama, anda tidak perlu risau apa pun.

Kritikan akan membuahkan kritikan

Kritikan merbahaya kerana ia menjadikan lelaki defensif dan sedaya upaya ingin mempertahankan dirtinya. Ia juga bahaya kerana melukakan nilai diri lelaki. Menjejaskan rasa kepentingan diri. Dan menyebabkan lelaki merasa kecewa kepada anda dan mungkin akan mengkriti anda pula.

Beri kepada lelaki apa yang dia mahu

Dia akan melakukan apa saja untuk anda dan memberi apa yang anda mahu. Ada dua perkara besar yang dimahukan oleh lelaki (i) kehendak seks, dan (ii) kehendak untuk mejadi penting. Setiap orang dewasa mahukan kesihatan, makan, tidur, wang, kepuasan seks, anak-anak yang terjaga, rasa dipentingkan dan hidup yang bahagia dunia dan akhirat. Berilah lelaki apa yang dia mahu dan apa yang boleh anda berikan.

Tunjuk minat tulin terhadap lelaki

Dia akan menujukkan minat terhadap anda. Dengar apa yang ingin dikatakannya, walaupun ianya tentang dirinya sendiri, juga mengenai kerjanya ataupun kesukaannya. Lebih berminat anda padanya, maka lebih berminatlah dia pada anda.

Senyum itu tanda kasih yang tak perlu dibayar

Anda tidak perlu membayar apa-apa untuk senyum pada lelaki yang anda kasihi. Dia akan senyum kembali pada anda. Betapa nikmatnya senyuman yang dilemparkan pada anda itu, begitulah juga nikmat yang dirasanya apabila anda senyum padanya. Senyum menyebabkan lelaki suka pada anda.

Panggillah lelaki dengan panggilan manja

Sebagaimana anda mahukan lelaki memanggil anda dengan nama yang baik dan nada lembut, begitu pula lelaki. Dia mahukan anda memanggilnya dengan lembut, merdu dan manja, sesuai dengan sifat anda sebagai wanita.

Hormati dia sebagai lelaki

Dia akan menghormati anda sebagai wanita. Jika anda berusaha untuk memahami sikapnya, dan bertolak ansur dengannya, dia juga akan melakukan perkara yang sama terhadap anda. Wanita patut menghormati lelaki yang menjadi suaminya, dan memberi penghormatan tidak akan merendahkan kehormatan diri sendiri, malah menjadi diri lebih terhormat.


Dunia Kita Berbeza

Seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita. Lelaki juga tidak akan menjadi wanita, dan begitulah sebaliknya. Ramai wanita menganggap lelaki sukar difahami, begitu jugalah pendapat lelaki. Berikut dinyatakan bebarapa sifat lelaki secara umum agar anda mudah memahami mereka:

Hidup lelaki lebih mudah

Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding dengan wanita. Kerana itu lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham. Tetapi, lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah, dan secara berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

Bahasa lelaki adalah berlaianan

Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Apa yang lahir dari kata-katanya jika dia bercakap dengan wanita, adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki dari apa yang dilakukan berbanding dari apa yang dikatakan. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.

Lelaki suka membisu

Wanita berkebolehan untuk membicarakan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti. Tetapi lelaki lebih suka untuk meyembunyikan dan membisu.

Lelaki tidak kompleks

Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa seorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya, wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikiran primitif, tetapi lelaki memang sedemikian. Wanita selalu menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

Jangan paksa lelaki

Bila wanita mendesak lelaki mendedahkan perasaanya, mungkin wanita itu akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Malah adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik sampai ke akar umbi. Malah apa yang penting wanita itu perlu membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaanya suka membaca tetapi tidak melakukannya, mungkin pada masa itu fikirannya sedang kacau.

Lelaki berahsia dengan lelaki lain

Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah untuk bercerita masalah yang dihadapinya kepada wanita lain, harapan dan kebimbangan yang dirasainya dan pelbagai cerita peribadi, adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa. Untuk melakukannya lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang maxima.

Lelaki pentingkan kejujuran

Sepertimana wanita, lelaki juga pentingkan kejujuran. Jika lelaki tahu yang kekasihnya atau isterinya suka bercerita kepada wanita lain tentang dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal rahsia yang lainnya. Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Seorang suami mahu isterinya menyimpan rahsia-rahsia rumahtangganya.

Lelaki Perlu Keselesaan Perasaan

Wanita sering menganggap lelaki sukar difahami. Sebenarnya ini juga anggapan lelaki pada wanita. Berikut dinyatakan beberapa sifat umum lelaki agar kita lebih memahaminya.

Lelaki tidak suka dikritik

Jangan mengkritik lelaki, melainkan jika wanita itu bersedia untuk bertikam lidah dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik di belakangnya, contohnya kepada saudara atau rakannya, mungkin dapat mengelakkan konfrantasi serta merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya.

Cara baik mengkritik lelaki adalah dengan cara berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik adalah berlainan dan ia jarang dilakukan oleh wanita. Bila lelaki mahu mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila menegur, perbincangan itu ringkas, tidak emosi dan tepat.

Untuk mengkritik lelaki eloklah kiranya kritikan itu digabung dengan sedikit pujian.

Lelaki juga mahukan sokongan

Bila lelaki menghadapi masalah dan mengadu pada wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan. Lelaki mahukan keselesaan perasaan dan sokongan serta kata-kata lunak seperti: "saya cintakan abang.." atau "Tidak kira apa yang terjadi, saya tetap bersama abang…"

Lelaki dan ego

Ramai lelaki menunjukkan egonya pada dua masa, pertama di dalam kerka dan kedua di ranjang. Ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan. Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan ego suami atau kekasihnya.

Wanita yang menyemarakkan api cinta akan menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dilnilai. Jika anda tidak menyatakan kepadanya, siapa lagi? Jika anda mempertingkatkan ego lelaki, ia akan membuatkan lelaki merasa senang dan setiap orang disekelilingnya akan mendapat faedah, terutamanya yang dicintainya.

Lelaki mesra tanpa beremosi

Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk dikasihi dan mengasihi sebagai balasan. Intimasi emosional, bersatunya jiwa bukan hanya jasad, adalah cara bagaimana kasih sayang itu lahir. Ianya bukan satu proses sahaja.

Setiap manusia bergantung kepada intimasi emosional untuk seimbang dan gembira, paling kurang ia perlu untuk meneruskan kehidupan. Tempat di mana lelaki berbeza dari wanita ialah pada kebolehan lelaki untuk mesra dari segi seks tanpa kemesraan emosi. Jalinan atau hubungan antara dua perkara ini, iaitu kemesraan cinta berahi (seks) dan kemesraan emosi cinta kasih (emosi) tidak penting pada ramai lelaki.

Ramai lelaki memberi keutamaan yang rendah pada kemesraan emosi. Lelaki lambat mencapai kemesraan emosi berbanding dengan wanita. Lelaki lebih cepat mencapai kemesraan seksual. Kemesraan emosi wujud apabila terdapat hubungan yang rapat dan jujur antara suami isteri. Ia mungkin dianggap penting sebagai hubungan seks yang lebih memuaskan. Tetapi jika tanpa emosi seks boleh dilakukan juga oleh lelaki.

Melakukan seks tanpa kemesraan emosi boleh menyebabkan punca konflik semulajadi antara lelaki dan wanita. Bila keperluan kemesraan emosi wanita tidak dipenuhi samaada sebelum atau selepas kemesraan seksual, kekecewaan akan melanda wanita. Tetapi tidak lelaki.

Lelaki suka menyelerak

Lelaki bersifat suka menyelerak barang-barang dan berharap isteri akan mengemaskannya. Kadangkala lelaki mahu isterinya bersifat sebagai ibunya. Walaupun pada kebanyakan ketika lelaki adalah pembuat yang memulai atau meneruskan sesuatu, adakalanya lelaki mahu dijaga oleh seorang 'ibu'. Dia menunjukkan kemahuanya itu secara tak langsung dengan menyelerak.

Lelaki diumpan menerusi matanya

Mata lelaki dianggap pembangkit ghairah paling utama. Kemudian itu barulah sentuhan, hiduan dan pemikiran rasional memainkan peranan. Untuk menghangatkan hubungan, wanita perlu menghiasi dirinya dengan keindahan. Ini boleh membangkitkan keghairahan lelaki. Lelaki cenderung untuk mencari keghairahan penglihatan, sedangkan wanita bangkit keghairahannya dari bacaan dan kesan terhadap imaginasinya.

Pujuklah Ia Walaupun Terpaksa

Lelaki tidak meminati wanita? Itu adalah satu pembahongan. Tidak ada lelaki tidak berminat atau tertarik untuk mengenali mana-mana wnita. Lelaki dijadikan sebagai makhluk yang akan memulakan sesuatu. Berbanding dengan wanita yang dijadikan dengan perasaan malu yang lebih menebal daripada lelaki.

Selasa, 20 Mei 2008

Projek Tingkatkan Ekonomi Sendiri: Laporan JV Give Away dan Kumpul Prospek

Telah Dilancarkan!

Program Pay-Per-Lead Pertama Di Malaysia!

Jana Pendapatan Sampingan Dengan Menyebarkan Laporan Ini!

Mahukah Saya Tunjukkan Kepada Anda, Peluang BESAR Untuk Anda Mengumpul 'Mailing List' (Senarai Email Prospek) Cara 'Legal' & Sah Sehingga 5,000 Email Sebulan Secara PERCUMA?

Ingat! Ini bukan Cara 'Spam' atau lain-lain cara 'blackhat'. Cara ini adalah cara yang betul & tepat dalam internet marketing (pemasaran internet).

KLIK PAUTAN INI UNTUK MAKLUMAT LANJUT



Strategi Mendidik Isteri

YANG dimaksudkan dengan unsur kasih sayang dalam mendidik isteri bukanlah sekadar kata-kata asmara dana atau pujuk rayu. Tetapi ia lebih daripada itu. Sifat dan perwatakan suami itu sendiri hendaklah mempunyai ciri pengasih. Sekalipun jika dia seorang pemimpin.

handsinmarriage.jpg

Ada waktu-waktu yang tertentu apabila suami bersama isteri, kita hendaklah merendahkan sifat ego kita. Seperti mana yang dibuat oleh Rasulullah tatkala bersama Siti Aishah. Sewaktu Rasulullah dinikahkan dengan Siti Aishah, umur baginda 55 tahun manakala Siti Aishah baru enam tahun dan mereka bersama tatkala Siti Aishah berusia sembilan tahun. Semasa melayan Siti Aishah, ada masanya Rasulullah berlagak seperti kawan sepermainan. Siti Aishah diajak berlumba lari. Kadang-kadang Siti Aishah menang dan adakalanya Rasulullah menang dalam perlumbaan tersebut. Bermakna sewaktu bersama isteri adakalanya Rasulullah melayan kehendak isterinya tanpa menjatuhkan martabatnya sebagai seorang suami yang wajib dihormati oleh isteri. Ini menunjukkan bahawa pada masa-masa tertentu suami mesti pandai memikat hati isteri asalkan tidak sampai terlalai hingga menurut saja segala kemahuan isteri. Di sinilah perlunya ketegasan seorang suami. Tegas dalam syariat dan tegas dalam perjuangan. Tegas tidak pula bermakna kasar atau garang cuma jangan sampai kerana hendak melayan kehendak isteri, syariat dan perjuangan terpaksa diketepikan.


Sebagai orang yang ditua-tuakan dalam sesebuah rumahtangga, suami berhak untuk mendidik dan menyelesaikan segala kekusutan fikiran isterinya. Oleh kerana wanita seringkali bertindak mengikut perasaannya, maka adakalanya apabila fikiran terganggu emosinya juga terikut sama. Tatkala itu kalau ada kesalahan suami walaupun kecil akan diungkit-ungkit lebih-lebih lagilah jika kesalahan itu dianggap besar, mulalah meluap-luap perasaan marahnya pada suami. Memang satu sifat yang agar sukar untuk dikawal ialah tatkala dia sedang marah. Kadang-kadang dia mengamuk macam ribut taufan lakunya (sebab itu kebanyakan nama ribut diambil dari nama perempuan umpamanya Taufan Lydia, Ariel, Angela dan lain-lain).


Bagaimana sepatutnya tindakan suami untuk mententeramkan isteri yang sedang dilanda ribut taufan ini?

couple_fight.jpg

Seeloknya didiamkan saja dahulu sampai kemarahannya reda kemudian baru diterangkan dengan sejelas-jelasnya setiap perkara yang perlu diterangkan terutama yang menimbulkan prasangka isteri. Mengapa perlu diamkan saja orang yang sedang mengamuk? Kerana tatkala sedang marah syaitan sengaja meluap-luapkan perasaan marahnya. Kalau dijawab, bererti kita sengaja mencari pasal kerana berlawan dengan syaitan. Maka lebih baik didiamkan sahaja sehingga perasaan marahnya kendur. Ada kalanya demi keharmonian rumahtangga, ada perkara-perkara tertentu yang tidak sepatutnya diketahui oleh isteri. Kalau perlu disembunyikan dari pengetahuan isteri, sembunyikan sungguh-sungguh. Saya bukanlah menggalakkan suami mengambil kesempatan melakukan perkara yang sumbang dan berbuat dosa di belakang isteri. Tetapi jika perkara yang disembunyikan itu tidak bertentangan dengan syariat, memang ada baiknya disembunyikan. Mungkin ia berhubung dengan suatu perkara yang isteri masih sukar untuk menerimanya.


Hal ini pernah berlaku dalam rumahtangga Rasulullah saw. Suatu hari isteri-isteri datang menemui baginda dan Siti Aishah, yang mewakili mereka semua, bertanya, "Wahai Rasulullah, di antara isteri-isteri Rasulullah, yang manakah yang paling Rasulullah sayangi?" Rasulullah tersenyum mendengar pertanyaan itu. Rasulullah tidak terus menjawabnya. Bahkan baginda menyuruh kesemua isterinya pulang dahulu dan berjanji akan memberikan jawapannya kemudian.


Bagaimana harus dijawab kalau anda ditanya begitu oleh isteri-isteri anda? Memang tidak dinafikan perasaan kasih sayang itu tidak boleh diberi sama adil. Ini diakui oleh Allah. Tetapi suami mestilah pandai memainkan peranannya supaya jangan ada dikalangan isteri-isteri yang tersinggung perasaannya kerana mengetahui suami lebih sayang kepada isteri yang lain.


Berbalik kepada kisah tadi, maka seperti biasa Rasulullah saw mendatangi isteri-isterinya mengikut giliran masing-masing. Rasulullah sedikit pun tidak menyebut mengenai persoalan yang dikemukakan itu. Sebaliknya sebelum baginda meninggalkan isterinya, setiap seorang baginda hadiahi sebentuk cincin dan baginda berpesan agar mereka tidak memberitahu pada isteri-isteri yang lain. Pada hari yang telah ditetapkan Rasulullah saw menyuruh isteri-isterinya berkumpul kerana baginda hendak memberi jawapan kepada persoalan yang dikemukakan.


Maka berdebar-debarlah hati masing-masing untuk mengetahui siapakah di antara mereka yang paling disayangi oleh Rasulullah. Ada yang terasa pasti jawapannya Siti Aishah kerana beliaulah yang termuda di antara mereka. Tetapi dengan kebijaksanaan Rasulullah, baginda pun berkata, "Isteri yang paling disayangi ialah mereka yang diberi cincin kepadanya." Maka tersenyumlah isteri-isteri Rasulullah kerana setiap seorang menyangka dia sahaja yang menerima cincin tersebut. Begitulah sepatutnya tindakan suami, pandai menyelesaikan kekusutan fikiran isteri.


Satu perkara lagi biasanya kaum perempuan suka berleter atau setengah orang kata macam mulut murai. Suami yang bijak akan berdiam dan tidak menjawab leteran isteri. Ini bukan bermakna suami mengalah, tetapi sebagai satu strategi. Ibarat orang sedang sakit gigi. Gigi yang sakit jangan terus dicabut kerana akan bertambah sakitnya. Hendaklah tunggu sehingga sakitnya berkurangan barulah dicabut. Maknanya isteri yang sedang berleter, jangan dinasihati. Hendaklah tunggu keadaannya menjadi kendur barulah boleh dinasihati. Dan nasihat itu mestilah kena pada tempatnya. Maka barulah diterima dan dirasakan seperti kepala yang disirami embun pagi pada kala panas terik. Rasulullah juga pernah berhadapan dengan kerenah perempuan yang suka berleter. Rasulullah tidak menjawab sepatah pun. Baginda memberi peluang kepada perempuan tersebut meluahkan ketidakpuasan hatinya. Apabila kesemuanya telah diluahkan, barulah baginda memberi penjelasan atau pun memaafkan saja dan melupakan perkara tersebut.


Tidak semua suami memiliki isteri yang banyak kerenah. Beruntunglah suami yang memiliki isteri yang sikapnya terlalu pangasih terhadap suami dan anak-anak. Perempuan begini rela mengorbankan seluruh jiwa dan raganya untuk kebahagiaan suami dan anak-anak. Dia akan bersikap sebagai penghibur, penyayang, pendorong dan pembantu kepada perjuangan suami sekiranya suaminya seorang pejuang atau pendakwah. Isteri begini bukan sahaja tidak membebankan suami dengan masalah-masalahnya bahkan dia akan berusaha untuk menyelesaikan masalah suaminya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:


"Barangsiapa memiliki isteri yang solehah maka sesungguhnya ia telah memiliki separuh dari agamanya."


Rasulullah juga bersabda yang bermaksud:


"Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah memiliki isteri yang solehah."


Apabila wanita dapat dididik dengan betul maka ia dapat memberi kebaikan kepada seluruh umat kerana di tangan wanitalah penentu corak generasi akan datang. Kelembutan dan kehalusan belaian tangan wanita yang solehah akan membahagiakan seluruh isi alam.

Ahad, 18 Mei 2008

Men Mistake

Have you ever noticed that the really attractive women never seem to be attracted "nice" guys?

Of course you have.

Just like me, I'm sure you've had attractive female friends that always seemed to date "jerks"... but for some reason they were never romantically interested in YOU.

What's going on here?

It's actually very simple...

Women don't base their choices of men on how "nice" a guy is. They choose the men they do because they feel a powerful GUT LEVEL ATTRACTION for them.

And guess what?

Being nice doesn't make a woman FEEL that powerful ATTRACTION.

And being NICE doesn't make a woman CHOOSE you.

I realize that this doesn't make a lot of logical sense, and it's hard to ACCEPT... but GET OVER IT.

Until you accept this FACT and begin to act on it, you'll NEVER have the success with women that you want.

MISTAKE #2: Trying To
“Convince Her To Like You”

What do most guys do when they meet a woman that they REALLY like... but she's just notinterested?

Right! They try to "convince" the woman to feel differently.

Well, I have news for you... YOU WILL NEVER CHANGE HOW A WOMAN "FEELS" WHEN IT COMES TO ATTRACTION!

Never, ever, EVER.

You cannot CONVINCE a woman to feel differently about you with "logic and reasoning".

Think about it.

If a woman doesn't "feel it" for you, how in the world do you expect to change that FEELING by being "reasonable" with her?

But we all do it.

When a woman just isn't interested, we beg, plead, chase, and do our best to change her mind.

Bad idea. One that will never work.

MISTAKE #3: Looking To Her
For Approval Or Permission

In our desire to please women (which we mistakenly think will make them like us), us guys are always doing things to get a woman's "approval" or "permission".

Another HORRIBLE idea.

Women are NEVER attracted to the types of men who kiss up to them... EVER.

Don't get me wrong here.

You don't have to treat women BADLY for them to like you.

But if you think that treating a woman well means "always getting her approval and permission for things", think again.

You will never succeed by looking for approval. Women actually get ANNOYED at men who seek their approval.

Doubt me? Just ask any attractive woman if Wussy guys who chase her around and want her approval annoy her...

MISTAKE #4: Trying To “Buy” Her Affection With Food And Gifts

How many times have you taken a woman out to a nice dinner, bought her gifts and flowers, and had her REJECT you for someone who didn't treat her even HALF as well as you did?

If you're like me, then you've had it happen a LOT.

Well guess what?

It's only NATURAL when this happens...

That's right, I said NATURAL.

When you do these things, you send a clear message:

"I don't think you'll like me for who I am, so I'm going to try to buy your attention and affection".
Your good intentions usually come across to women as over-compensation for insecurity, and weak attempts at manipulation. That's right, I said that women see this as MANIPULATION.

MISTAKE #5: Sharing
“How You Feel” Too Early In
The Relationship With Her

Another huge and unfortunate mistake that most men make with women is sharing how they "feel" too early on.

Attractive women are rare.

And they get a LOT of attention from men.

Most men don't realize this, but attractive women are being approached in one way or another ALL THE TIME.

An attractive woman is often approached several times a DAY by men who are interested. This translate into dozens of times per week, and often HUNDREDS of times per month.

And guess what?

Attractive women have usually dated a LOT of men.

That's right. They have EXPERIENCE.

They know what to expect.

And one thing that turns an attractive women off and sends her running away faster than just about anything is a guy who starts saying "You know, I really, REALLY like you" after one or two dates.

This signals to the woman that you're just like all the other guys who fall for her too fast... and can't control themselves.

Don't do it. Lean back. Relax.

There's a much better way...

MISTAKE #6: Not “Getting” How Attraction Works For Women

Women are VERY different from men when it comes to ATTRACTION.

You need to accept this fact, and deal with it.

When a man sees a beautiful, young, sexy woman, he INSTANTLY feels a sexual attraction.

But does the same apply for women?

Do women feel sexual attraction to men based mostly on looks? Or is something else going on?

Well, after studying this topic for over five full years now, I can tell you that women usually have their "attraction mechanisms" triggered by things OTHER than looks.

Have you ever noticed that you see a lot more average and unattractive men with beautiful women than the other way around?

Think about it.

Women are more attracted to certain qualities in men... and they're attracted to the way a man makes them FEEL than they are to looks alone.

If you know how to use your body language and communication correctly, you can make women feel the same kind of powerful sexual attraction to you that YOU feel when you see a hot, sexy young woman.

But it's not an accident. You have to LEARN how to do this.

And ANY guy can learn how...

MISTAKE #7: Thinking That It
Takes Money And Looks

One of the most common mistakes that guys make is giving up before they've even gotten started... because they think that attractive women are only interested in men who have looks and money... or guys who are a certain height... or guys who are a certain age.

And sure, there are some women who are only interested in these things.

But MOST women are far more interested in a man's personality than his wallet or his looks.

There are personality traits that attract women like a magnet...

And if you learn what they are and how to use them, YOU can be one of these guys.

YOU DO NOT have to "settle" for a woman just because you aren't rich, tall, or handsome.

Let me say this again: If you know how to use your body language and communication correctly, you can make women feel the same kind of powerful sexual attraction to you that YOU feel when you see a hot, sexy young woman.

MISTAKE #8: Giving Away
All Of Your Power To Women

Earlier I mentioned that it's a mistake to look to a woman for approval or permission.

Well, another similar tactic that a lot of guys use is GIVING AWAY THEIR POWER to women.

Said differently, guys try to get women to like them by doing whatever the woman wants.

Another bad idea...

Women are NEVER attracted to men that they can walk all over... Women aren't attracted to Wussies!

MISTAKE #9: Not Knowing
EXACTLY What To Do In Each
Type Of Situation With Women

Now I'm going to blow your mind...

A woman ALWAYS knows what you're thinking.

Women are approximately TEN TIMES better than men at reading body language. That's ten TIMES.

I know, it might be hard to believe. But for example, if you're out on a date with a woman, and you want to kiss her, she knows it.

And if you don't know exactly what to do and exactly HOW to kiss her, and you just sit there looking at her and getting nervous, she won't help!

And this goes for ALL aspects of women and dating...

Approaching a woman, getting her number, asking her out, kissing her, getting physical... everything.

If you don't know what to do in each situation, you will probably screw it up... and LOSE EVERYTHING.

And you KNOW it.

It is VITALLY important that you know EXACTLY how to go from one step to the next with a woman... from the first meeting, all the way to the bedroom.

Jumaat, 16 Mei 2008

What Women Want




So what is it that women find sexy in their men? Interestingly, no one mentioned a huge appendage!

ARMS


“Sinewy arms are the biggest turn on for me. I mean, the long muscles you see on swimmers. I stayed with my boyfriend an extra year or so mainly because of his great arms. The absolute worst are the pumped up biceps of bodybuilders. Yuck!” – Carol, 30, newspaper reporter

“I like muscular arms but not the big body-builder type. I like lean ones, where you can see the outline of the biceps – it proves they are manly. While I think flabby arms on women are okay, on men they are such a turn-off!” – Eileen, 31, accountant

“I love lean forearms with a layer of hair, especially when they are tanned. Just beautiful…” – Charmaine, 29, web designer


SKIN
“Soft skin, the kind you can rain soft kisses on, especially around the collarbone! Men should always moisturise their necks.” – Dawn, 27, teacher


FINGERS & HANDS

“Long fingers are very hot (though I don’t necessarily equate it to appendage size) – it means he can reach the inner recesses with his long fingers! I used to be fascinated with Arsenio Hall. I couldn’t take my eyes off his fingers every time he waved his hands about on his talk show.” – Claudette, 33, HR manager

“Slender, delicate fingers that signal an artistic side. Hands that know when to be gentle and when to be strong.” – Louise, 28, writer

“Definitely hands – strong veined and muscular. Hands represent a guy’s macho – eg hammering, changing engine oil – and softer, sensitive side – eg cuddling a body, playing an instrument, foreplay. Skin shouldn’t be fair but olive or tanned. And nails should be short and square.” – Juliet, 30, copywriter


VEINS
“I like the vein that runs along, well, the forearm, especially when it pops up on tanned skin. Mmmm, very masculine!” – Jenny, 28, marketing executive

TEETH
“Straight teeth are a must – all my boyfriends have had perfect teeth. There’s something about a straight, even smile that makes me go weak in the knees, especially when they open their mouths to laugh, and all you can see is a lovely perfect row of teeth, all the way to the back! I think a smile is such an important part of a person.” – Lee, 33, lawyer

HIPS
"When we go to sleep, I snuggle up as close as I can, leg against leg, stomach against stomach, and chest against chest. We even breathe each other's breath. If I were forced to name a favourite part, it's his hip¬bone, on which I rest my hand as we fall asleep" – Yuki, 21, teacher

“I like skinny hips, where you have that hard triangle of bone around the pelvis – a real turn-on! It’s great for grabbing and licking. It’s a hotspot for him as well – men are generally quite sensitive there!” – su-ann, 26, fashion designer

BUTT

“I especially love the upper curve of the buttock. I like nice, tight butts that bulge out of pants. The guy can't be flat in the back when he's lying down in bed. When we are making love, I love to reach around and clasp his butt with both hands.” – Michelle, 31, nurse

“A nice butt, with buns that stick out in a perfect cruve, with nice hollow scoops on either side, just like a ballet dancer’s butt.” – Jamie, 23, graphic artist

“A nice tight ass and powerful thighs make for nice eye candy.” – Ling, 24, make-up artist

“A round butt makes a nice handful – it’s gotta be high and perky. Flat butts are totally unattractive.” – Alison, 27, personal banker



SHOULDERS
“I don't particularly care about height or weight, but give me a pair of broad shoulders to rest my head on and I'm content. I am especially fond of the slope of a man's neck from the earlobes to the base of the shoulder. If the fit is not to my liking, the guy has two strikes against him.” – Stephanie, 26, secretary

“Broad shoulders really turn me on – it’s such a sign of manliness. It’s great when you put on one of his shirts and the shoulder seam comes down to your elbow – it makes me feel really tiny compared to how big and strong [I hope] he is.” – Cynthia, 32, personal assistant

COLLARBONE
“Oh. My. Gawd. The collarbone… it makes me want to give him the vampire kiss!” – Winnie, 30, unemployed

“I find the chiselled chest and big Greek God-physique boring. Skinny guys with collarbones and hard hips make me frantic trying to feel them all over." ” Lilly, 26, retail manager

A BALD HEAD

“A nicely-shaped, bald head ala Patrick Stewart (not Mike Tyson!) is sexy.” – Angeline, 29, TV producer















LIPS
“Full lips – they tell me he’s very sensuous, the sort who’ll know how to romance and make love to me.” – Genevieve, 26, boutique manager

“I love sensual lips, a strong nose and a good ass – meaning shaped like a pair of fluffy KFC buns!” – Cecelia, 32, interior designer

EYES
“When I meet a man, I gaze into his eyes first. I look for the whole person in this one part. If the eyes don't speak to me, the relationship never works." – Susan, 19, college student

“I go for the eyes, especially large eyes complete with long curly eyelashes – when they well up with tears or fill up with intensity, I go weak in the knees.” – Sonia, 28, yoga teacher

JAW
“A strong angular jawline and a five o’clock shadow will have me jump into bed with him anytime. A man with a weak jawline looks weak as well – a chiselled one signifies strength.” – Danielle, 31, sales manager

PECS

"Johnny Weissmuller was my guy. What a pair of slabs on him. As a little girl, I was just overwhelmed when I saw him in Tarzan movies. His chest was perfection broad, hairless, well-defined, smooth as marble, and no phony bulges from lifting weights. I can't get serious about a man unless he reminds me of Weissmuller. I have rejected otherwise handsome and agreeable suitors because their chests were not built like Weissmuller’s." – Wendy, 35, housewife

“Toned tits – nothing worse than a man with saggy ‘breasts’ – and a nice six-pack below them. Nothing too He-Man muscular either, as long as the muscles are toned and defined just that little bit. Very sexy!” – Suzanne, 23, personal trainer



“A body with definition – long, muscular legs, nicely-developed pecs and broad shoulders… everything my boyfriend doesn’t have. Sigh.” – Kelly, 28, chemist

"Chest hair and body temperature. It must be the mammal in me. I just love feeling a naked man's temperature rise when we're holding each other. I love squishing my nose in his chest hair and inhaling the scent." – Jennifer, 27, real estate broker

Here are a few one line descriptions of cherished male angles and architecture:

“Dimples turn me on! It makes their smile so much sexier.”
“The cleft in my husband's chin.”
“A head of thick, curly hair.”
“A tapered waist with a few subtle ripples of muscle on the stomach.”
“The thin line of hair running from the pubes to the belly button.”
“The pubic bone because of what it promises as my boyfriend peels off his underwear.”
“Lithe but sculpted thighs, the kind you see on track stars.”
“Thin hips with the pelvic bone sticking out on both sides.”
“No body hair I like my men as boyish as possible.”
“Men's nipples, because they're so small and cute.”
“The jutting vertebrae in the small of my lover's back.”
“Cleavage the way my boyfriend's pecs look when his shirt is half open.”

Khamis, 15 Mei 2008

Before & After Marriage

Before marriage.
Darling here.. Darling there...
After marriage.
Baling here... Baling there..

Before marriage.
I die for you. . .
After marriage.
"You die, up to you. "
Lagi lama married.
You die I help you!

Before marriage.
You go anywhere. . I follow you.
After marriage. .
You go anywhere. . Up to you .
Lagi lama married.
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
You are my heart, you are my love"
After wedding
"you get on my nerves. "

Before wedding
"you are sweet and kind just like
Cinderella"
After wedding
"you are worse than godzila"

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it
or not, I'm stuck with you
After wedding
Roses are dead, I am blue. You get on my
head, I will sue you

Before wedding
Every makan time he brings you to Shangri-La
After wedding
You want to go, he says you wait-la

Before wedding
She looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak

Rabu, 14 Mei 2008

Suami Malas Kerana Dimanja Isteri

KAUM lelaki yang sering diuar-uarkan sebagai pewaris kepimpinan negara, kini kelihatan semakin lesu dan tersasar daripada landasan apabila mereka lebih menjuarai segala bentuk gejala negatif.


Sedang anak-anak gadis bersaing mencari tempat di pusat-pusat pengajian tinggi, golongan pemuda pula menunggu untuk menghuni di pusat-pusat pemulihan akhlak dan pusat serenti atau bergelandangan di jalan raya sebagai mat rempit.


Masyarakat hari ini mungkin sudah boleh menerima hakikat bahawa wanita dan lelaki berkongsi kerjaya – wanita sebagai doktor, arkitek dan jurutera manakala lelaki sebagai jurusolek, pak andam dan tukang masak - namun apakah perlu kita bertukar peranan sebagai suami dan isteri.


Begitupun itulah senario yang berlaku dalam sesetengah masyarakat kita hari ini. Sindrom suami malas berkerja dan lebih suka duduk rumah sementara itu isteri bertungkus-lumus berkerja bagi menyara keluarga sudah lama wujud dan tidak harus dibiarkan berlarutan.


Wartawan NORMALA HAMZAH, SITI ZALEHA JORIMAI dan RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH mendapatkan pandangan beberapa tokoh berhubung isu ini.


PARA isteri tidak digalakkan terlalu “memanjakan’ suami dengan mengikut semua kehendak mereka termasuk mengambil alih tanggungjawab dalam rumah tangga.


Sebaliknya mereka perlu saling lengkap melengkapi untuk sama-sama memikul beban rumah tangga agar masing-masing ada peranan.


Demikian dinyatakan Datuk Kamilia Ibrahim, seorang peguam yang juga Setiausaha Pemadam mengenai senario suami malas bekerja.


“Kita perlu faham, kebanyakan lelaki telah dimanjakan sejak kecil oleh ibu, kakak dan ibu saudara mereka. Malah mereka jarang diberi sebarang tugas untuk dilakukan semasa kecil.


“Sikap ini terbawa-bawa sehingga mereka berumah tangga. Apabila berkahwin mereka mendapat isteri yang berjawatan tinggi, berdikari dan memberi layanan mesra, termasuk mengambil alih tanggungjawab suami,’’ katanya.


Menurut Kamilia, wanita apabila mempunyai kerjaya profesional dan berpendapatan lumayan, mengamalkan sikap tidak mengharapkan lelaki untuk hidup senang.


“Sikap seperti itu akhirnya memakan diri jika tidak dipelihara dengan baik. Seharusnya dalam rumah tangga suami isteri mengamalkan sikap lengkap melengkapi dan saling memotivasi antara satu sama lain tanpa mengira status dan kerjaya.’’ jelasnya.


Tambah Kamilia, ada kala sikap wanita yang terlalu berdikari menjadikan lelaki ‘lepas tangan’ kerana berpendapat isteri mampu mengambil alih tanggungjawab mereka. Memang digalakkan suami isteri saling sayang menyayang, membina keharmonian dalam rumah tangga tetapi biarlah bertempat, bukan merosakkan mereka sehingga lupa tanggungjawab,’’ tambahnya.


Sehubungan itu, beliau menyarankan supaya para isteri mengubah sikap dengan mengajak suami dan memberi galakan kepada mereka untuk sama-sama mengambil peranan dalam rumah tangga secara lebih serius.


Beliau mengambil contoh peranan suami sebagai ketua keluarga, melaksana tanggungjawab terhadap rumah tangga dan mengimamkan sembahyang jemaah keluarga.


“Kita perlu mengambil contoh peranan suami pada masa lalu menggunakan kaedah tegas untuk mendisiplinkan anak lelaki tanpa menganaktirikan anak perempuan.


“Tapi hari ini berapa ramai ibu bapa yang mengambil inisiatif untuk menjenguk ke bilik tidur anak mereka dan memastikan anak-anak remaja berada di rumah atau ke mana mereka pergi dan dengan siapa.


“Kalau ada masalah anak lelaki, isteri juga yang jadi penyelesaiannya, bukan suami. Alasan suami sibuk, pada hal suami mereka tahu, isteri boleh menangani masalah tersebut tanpa mereka.


“Sudah sampai masanya para suami digerakkan untuk berperanan lebih serius dalam rumah tangga. Isteri pula perlu mengendurkan komitmen mereka terutama dalam soal wang ringgit dan tindakan berkaitan rumah tangga, sebaliknya memberi perangsang kepada suami untuk saling tolong menolong.


“Isteri juga perlu menyokong sekiranya suami tidak setaraf dengannya dengan berkongsi ilmu yang ada untuk sama-sama membina kedudukan yang seiring, bukan bersaing,’’ ujarnya.


Kamilia juga tidak menolak antara punca perceraian ialah suami tidak bertanggungjawab akibat berada dalam keadaan selesa disebabkan isteri berpendapatan lebih daripadanya.


Menyentuh mengenai bidang profesional yang kini mula dimonopoli kaum wanita, Kamilia memberitahu, peratusan peningkatan wanita dalam bidang seperti akauntan, akitek profesional, jurutera, doktor gigi, doktor vaterinar, doktor perubatan, juruukur tanah dan Juruukur bahan dan peguam semakin ketara,’’ katanya.


Beliau merujuk kepada bilangan ahli profesional yang berdaftar mengikut jantina 2004-2005 yang menyaksikan peratus penglibatan wanita dalam bidang doktor gigi telah meningkat daripada 54.4 peratus pada 2004 kepada 56.2 pada 2005.


Begitu juga bagi peguam meningkat daripada 44.1 peratus pada 2004 kepada 44.9 peratus pada 2005 sementara akauntan meningkat daripada 41.6 peratus pada 2004 kepada 43.0 peratus pada 2006.


Begitu juga dengan bidang lain seperti akitek profesional, jurutera profesional, doktor vaterinar, doktor perubatan, dan juruukur bahan turut menunjukkan peningkatan.

Selasa, 13 Mei 2008

Bertudung Tapi Buat Jahat, Tak Bertudung Tapi Baik

Saya pasti satu perkara, tudung yang dipakai tentunya bukan sesuatu yang menggalakkan mereka berkelakuan tidak senonoh. Samada bertudung atau tidak, kalau sudah dikuasai nafsu maka terjerumuslah ia. Maka tidak sepatutnya tudung dipersalahkan. Suka untuk saya membawa satu lagi analogi:


Sekiranya kita ke pasar dan dikehendaki membeli buah mangga. Buah mangga manakah yang kita akan pilih? Yang baik diluar tetapi isinya busuk di dalam, yang buruk di luar tetapi isinya manis di dalam atau yang kulitnya cantik diluar dan isinya manis di dalam?

Manusia normal tentu sekali inginkan yang cantik kulitnya serta manis isinya. Maka saya mengajak semua yang ber
tudung agar menjaga kehormatan, jangan menjadi seperti mangga yang cantik kulitnya tetapi busuk isinya. Manakala saudari-saudari yang ku kasihi yang masih belum bertudung tetapi baik budi pekerti, jom menjadi mangga yang manis isi dalamnya dan cantik kulit luarnya, cantik dengan bertudung.

Bila bercerita isu tudung maka ramai saya lihat akan menyatakan bahawa tudung itu wajib, itu arahan Allah Subhana wa ta’ala dan sebagainya. Namun adakalanya tiada siapa mengeluarkan bukti perintah tersebut wajib. Seharusnya dalam kita memperkatakan sesuatu hukum perlulah dikemukakan buktinya. Sebelum kita berbicara isu tudung bagi perempuan, sebenarnya sebelum Allah Subhana wa Ta’ala menyuruh wanita berhijab, tuntutan ‘hijab’ mula-mula sekali dikenakan kepada lelaki dahulu. Di dalam surah an-Nur ayat 30, Allah berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
[an-Nur 24:30]

Kemudian barulah kepada kaum hawa, di dalam surah an-Nur ayat 31, Allah berfirman:

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup dada dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka.
[an-Nur 24:31]

Dalam berpakaian, yang berbeza antara lelaki dan perempuan hanyalah batas aurat yang mana bagi lelaki batas minimumnya dari pusat ke lutut manakala perempuan pula perlu melabuhkan pakaian ke seluruh badan dan hanya boleh menampakkan kedua muka dan tangan hingga pergelangan (sesetengah ulamak membolehkan bahagian tumit kaki juga; rujuk Majmu' Fatawa Ibn taimiyah, Juz 22, ms. 114-115). Larangan selebihnya, yang mana tidak boleh terlalu ketat, tidak boleh menunjuk-nunjuk, tidak boleh kelihatan jarang dan sebagainya ditujukan buat kedua-dua jantina bukan perempuan sahaja.

Dalam berbincang isu
tudung biasanya kita selalu stereotaip, apabila perempuan tidak menutup aurat maka kita begitu agresif tetapi tidak apabila lelaki sendiri tidak menutup auratnya. Pertandingan ratu cantik diharamkan tetapi pertandingan bina badan yang menonjolkan bahagian-bahagian tidak sepatutnya tidak pernah menerima tamparan agresif. Saya bersetuju diharamkan pertandingan ratu cantik yang mengeksploitasi maruah wanita tetapi pada masa sama meminta semua orang berlaku adil dalam penilaian mereka terhadap aurat.

IMEJ WANITA BAIK-BAIK DAN MENCEGAH GANGGUAN

Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud:

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu… [al-Ahzab 33:59]

Jika kita ambil dua orang kembar yang sama seiras, sama rupa dan bentuk badan. Seorang memakai
tudung dan menutup aurat dengan sempurna manakala seorang lagi berpakaian mendedahkan auratnya, seksi dan mengancam dengan miniskirt dan tube ketat. Di satu sudut jalan terdapat ‘kutu’ yang menanti peluang mengacau perempuan, siapakah yang akan diganggu? Yang bertudung dengan sempurna atau yang seksi dengan skirt pendek dan tube itu? Pakaian yang mendedahkan apa yang sepatutnya disembunyikan tentu mempunyai risiko paling tinggi dicabul berbanding yang menutup auratnya dengan sempurna.

BERHIJAB TAPI KENA ROGOL JUGA

Suka untuk saya analogikan situasi ini. Bayangkan ada tiga buah rumah. Pada musim perayaan ketiga-tiga penghuni rumah itu pulang ke kampung. Rumah yang pertama dibiarkan tidak berkunci dan terdedah. Rumah yang kedua berkunci tetapi tidak rapi, rumah yang ketiga pula berkunci kemas siap dengan sistem pengera.

Seandainya rumah pertama (tidak berkunci) itu dimasuki pencuri, maka apakah kesalahan sepenuhnya kepada pencuri? Tuan rumah itu juga salah kerana membiarkan rumahnya tidak berkunci rapi dan mendedahkan rumahnya kepada risiko bahaya.

Seandainya rumah kedua (berkunci tetapi tidak rapi) itu dimasuki pencuri, tuan rumah telah mengambil langkah sewajarnya tetapi tidak betul-betul rapi dan secara tidak langsung mendedahkan kepada sedikit risiko bahaya rompakan.

Seandainya rumah ketiga, berkunci rapi ditambah dengan sistem pengera pun dimasuki perompak, maka tentulah kesalahan sepenuhnya adalah kepada perompak tadi. Tuan rumah telah berusaha sehabis baik. Mencegah sebaik mungkin. Rumah begini tidaklah dinafikan berpeluang dimasuki pencuri juga namun peluangnya sangat tipis dan hampir tiada.

Rumah yang terdedah tidak berkunci tadi boleh kita samakan dengan perempuan yang tidak menjaga auratnya, manakala yang berkunci tetapi tidak rapi itu pula wanita yang tidak sempurna menutup aurat manakala rumah yang berkunci rapi dengan sistem pengera itu boleh dikiaskan kepada wanita yang lengkap menutup aurat dengan sempurna. Peratus wanita yang menutup aurat dengan sempurna dicabul tentu sekali sangat-sangat rendah dan saya percaya hampir sifar berbanding yang lain.

HIJAB MERIMASKAN, BEGITU JUGA TOPI KELEDAR

Saya faham sesetengahnya merasakan rimas untuk berhijab menutup aurat. Saya sendiri yang sekadar berkopiah apabila di bawah matahari pun adakalanya terasa rimas. Namun suruhan berhijab kepada perempuan-perempuan mukmin mempunyai kebaikannya. Allah Subhana wa Ta’ala sebagai Pencipta tentu sekali lebih tahu akan apa yang terbaik kepada makhluk ciptaannya. Kita ambil contoh pemakaian topi keledar bagi yang bermotosikal.

Memakai topi keledar sememangnya merimaskan, tetapi kerajaan telah menguatkuasakan undang-undang mewajibkan penunggang motosikal untuk memakainya kerana dari kajian terperinci jelas bahawa memakai topi keledar dapat mengelakkan daripada musibah besar jika berlaku kemalangan. Kerajaan menguatkuasakan undang-undang pemakaian topi keledar tentunya kerana khuatir keselamatan penunggang motosikal dan bukanlah kerana seronok menindas penunggang motosikal. Ya benar, terdapat juga mereka yang memakai topi keledar maut di dalam kemalangan. Namun bilangannya sedikit berbanding yang tidak bertopi keledar. Bilangan yang memakai topi keledar tetapi tidak memakainya dengan betul tentu bilangan yang maut lebih tinggi dari yang memakai dengan elok. Pemakaian topi keledar itu adalah usaha mencegah bukannya merawat.

Hijab atau tudung boleh kita kiaskan kepada topi keledar tadi.

Cerita perempuan bertudung buat itu ini tersebar saya percaya kerana ianya sensasi. Saya berikan analogi, seandainya selepas saya balik daripada pejabat, saya menaiki PUTRA ke KL Central, saya ambil bas ke Putrajaya dan saya selamat sampai ke Putrajaya. Saya pasti tidak ada suratkhabar atau sesiapa pun ambil peduli nak buat laporan cerita di atas. Tetapi sekiranya dalam perjalanan menaiki bas, saya terjun dari bas yang bergerak sambil menjerit2 melaungkan menuntut hak kebebasan bersuara dan cedera parah (nauzubillah). Esoknya pasti saya terkenal di dada2 akhbar atau menjadi buah mulut kerana kebodohan itu. Mengapa? Kerana cerita biasa tiada siapa ambil peduli, berbeza dengan cerita sensasi. Saya pasti ada ramai gadis bertudung di luar sana yang baik, mereka tidak sensasi. Tetapi gadis bertudung yang rosak akhlak walaupun sikit, mereka sensasi untuk jadi cerita. Dan bagi yang melihat secara negatif, boleh dijadikan modal tak pakai tudung lagi baik dari yang pakai tudung walaupun hakikatnya yang sebegitu sedikit je.

Kedua, sesetengah masyarakat mengambil atau menekankan Islam separuh2. Mereka ajar anak pakai tudung tapi tidak terapkan akhlak mulia dan kemantapan aqidah. Kalau dilihat ayat yang mewajibkan pemakaian
tudung (saya prefer sebut hijab) menyebut:

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup dada dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka. [an-Nur 24:31]

Dari ayat itu, Menjaga pandangan + Menjaga kehormatan + Menutup aurat = Muslimah solehah.

Wallahua'lam

Masih Lagi Sayang

Kamal diundang kawannya makan malam.
Mizal si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata-kata Sayang...
Manis... Cintaku... Sayangku...
Kasihku... dan seumpamanya.



Kamal memandang Mizal dan

berkata,"Romantis sekali, setelah berpuluh tahun
menikah, kau tetap memanggil isterimu dgn kata-kata
itu."



Mizal mengangkat bahu dan berbisik,
"Sebenarnya,
aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu."

Iklan

IPMart Online Shopping
Belian dalam RM

Jom Borak


Free chat widget @ ShoutMix

Kerana Agama...

Kerana Agama...
Imam Nawawi