Iklan

Gambar Pilihan

Gambar Pilihan
9

Jumaat, 29 Ogos 2008

Oppsss!!! Ada Iklan Dari Penaja: Agensi Pengiklanan Bergerak


"Risau Sumber Kewangan Masa Depan Anda?"

Ketahui Bagaimana Anda Boleh Mendapatkan Sumber Kewangan Bulanan Yang Tetap Sehingga Akhir Hayat Anda.


Daripada: Khairul


Assalamualaikum w.b.t


Sejak akhir-akhir ini, rakyat Malaysia sering di kelilingi oleh masalah kewangan akibat dari masalah ekonomi yang melanda negara kita sejak akhir-akhir ini. Ini ditambah lagi dengan keputusan kerajaan untuk menaikkan lagi harga minyak sehingga 40%. Hasilnya, ramai orang hilang sumber punca kewangan ataupun tidak cukup belanja harian karana kenaikan kos hidup yang melampau-lampau. Ada yang mengambil jalan mudah dengan melakukan perkara yang tidak bermoral seperti merompak dan berjudi. Tidak hairanlah mengapa sejak akhir-akhir ini kejadian rompakan kedai emas mahupun bank makin menjadi-jadi.


Namun, tujuan saya di sini bukanlah untuk memperkatakan perkara ini. Buat apa kita pening memikirkan sesuatu yang bukan ada kena-mengena dengan kita. Tujuan saya di sini adalah untuk berkongsi sesuatu pengalaman dengan anda sekalian. Pertama sekali, saya ingin bertanya, adakah anda pernah berlabur di dalam mana-mana amanah saham ataupun pelaburan syarikat? Jika ya, tentu anda senang untuk memahami dengan apa yang akan saya ceritakan selepas ini. Jika tidak, inilah peluang anda untuk menceburi sesuatu yang seumpama dengannya di bawah syarikat mereka ini.


Sebelum itu, ingin saya perkenalkan siapa diri saya. Saya Khairul, dan saya ialah salah seorang promoter kepada Syarikat Buluhmas Enterprise (SA0043046-M) sebuah syarikat pengiklanan bergerak di seluruh Malaysia. Pekerjaan saya di dalam syarikat ini adalah mempromosikan iklan syarikat Buluhmas kepada orang ramai di samping mencari promoter baru syarikat. Anda ingin menjadi seperti saya? Sila ikuti penerangan seterusnya.


"Kini memperkenalkan satu kaedah pengiklanan alaf baru dimana anda berpeluang mengiklankan produk anda kepada syarikat Buluhmas ataupun manjadi agen syarikat Buluhmas dan dapatkan komisen."


Apa itu syarikat pengiklanan BuluhMas?


BuluhMas adalah sebuah syarikat pengiklanan bergerak alaf baru.


" BuluhMas telah membawa konsep baru dalam Industri Pengiklanan. Buluhmas ingin menawarkan konsep ini kepada syarikat-syarikat yang mahu mengiklankan nama atau produk mahupun sebarang bentuk yang boleh diiklankan. Apa yang membezakan konsep Buluhmas dengan konsep yang telah ada, ianya tidak memerlukan kos yang tinggi dan ianya sungguh efektif. "


Syarikat Buluhmas merupakan sebuah syarikat pengiklanan seperti yang banyak kita dapat lihat di sekeliling kita. Namun, Buluhmas menggunakan konsep baru dalam mempromosikan iklan-iklan syarikat pelanggan mereka. Buluhmas menggunakan agen untuk mempromosikan iklan-iklan ini. Caranya sangat mudah, agen Buluhmas (iaitu saya juga) hanya perlu menampal iklan yang berbentuk sticker ini di kenderaan masing-masing dan dalam masa yang sama mempromosikan iklan itu kepada orang ramai jika mereka bertanya. Mudah bukan? Sebagai balasan kepada usaha agen ini, Buluhmas akan memberikan pendapatan tetap setiap bulan.


Berapa Harga Pasaran Sesuatu Iklan Itu?


Billboard : RM25000/Sebulan.
Pengiklanan sebegini mudah dilihat tetapi ianya tertumpu pada satu kawasan sahaja dan tidak dapat menyampaikan maklumat yang banyak kepada pengguna.


Televisyen: RM3000 / Saat
Jenis pengiklanan ini sangat popular tetapi ianya terlalu mahal dan tidak dapat dilihat dengan kerap. Jadi anda memerlukan kos yang tinggi untuk iklan anda dilihat dengan kerap.


Radio: RM100 / Saat
Penyampaian mesej yang terhad kerana tiada visual dan hanya berkesan kepada pendengar radio yang kerap.


Majalah: RM6000 / Muka
Tertumpu kepada demografi tertentu sahaja iaitu pembaca majalah tersebut.


Bagaimana BULUHMAS pula berfungsi?


Menampal pelekat / sticker di kenderaan Promoter.
Sticker syarikat anda dapat dilihat di mana-mana sahaja dan secara kerap. Ini menjadikan info produk, laman web dan nama syarikat anda tersebar dengan luas dan cepat.


Menggunakan produk atau perkhidmatan
Setiap promoter diwajibkan menggunakan produk atau perkhidmatan syarikat anda. Dengan ini produk anda akan menembusi pasaran di kawasan yang anda sukar iklankan perniagaan anda. Pelanggan akan bertambah dan keuntungan syarikat akan meningkat.


Bercerita
Promoter akan menghebahkan info syarikat anda kepada orang lain. Mereka ini menggunakan kaedah ‘mouth to mouth' yang mana kaedah ini adalah yang paling berkesan. Untuk tujuan itu juga, promoter akan mencari promoter baru untuk mengiklankan syarikat anda.


KEPADA PEMILIK SYARIKAT
Berminat untuk beriklan dengan Buluhmas?


Iklan anda akan di buat dalam bentuk sticker kereta dan motor dan akan diedarkan kepada agen atau promoter Buluhmas mengikut kuantiti yang telah anda persetujui. Berikut merupakan kelebihan mengapa anda perlu memilih BULUHMAS sebagai syarikat pengiklanan anda:


Kos yang Rendah:
Minimum untuk satu sesi (3 bulan) adalah sebanyak seribu (1000) keping pelekat / sticker. Syarikat anda tidak perlu membayar penuh untuk jumlah pelekat / sticker kerana setiap pembayaran akan ditolak 10% untuk digantikan dengan barang atau baucer syarikat anda.


Pemusatan Pengiklanan:
Buluhmas mempunyai keupayaan yang tinggi untuk mempromosikan pelekat / sticker anda di mana sahaja di semenanjung Malaysia. Anda boleh membuat pemusatan pengiklanan di daerah setiap negeri mengikut keperluan.


Berkesan dan Efektif:
Setiap promoter akan mempamerkan (melekatkan) pelekat / sticker syarikat anda di kereta mereka dan akan membawanya ke mana-mana sahaja selama 3 bulan untuk satu sesi. Mereka bukan sahaja mempamerkan malah akan menyebarkan info kepada orang awam dan setiap promoter akan menggunakan produk atau baucar syarikat anda.


Jika anda berminat untuk mengiklankan syarikat anda bersama Buluhmas, sila hubungi ibu pejabat syarikat mereka di alamat berikut:


BULUHMAS ENTERPRISE (SA0043046-M)
NO.35A, JALAN 1, TAMAN RADEN JAYA,
45500 TANJONG KARANG,
SELANGOR.


PEGUAM:
SAMRY & ASSOCIATES
NO.10/1R, BLOK J, JALAN 3-5,
TAMAN LEMBAH MAJU, PANDAN INDAH,
KUALA LUMPUR.


PERUNDING PERHUBUNGAN PROMOTER:
Kelab Kebajikan Pengedar Jualan Langsung Tanjong Karang
NO.35A-1, JALAN 1, TAMAN RADEN JAYA,
45500 TANJONG KARANG,
SELANGOR.


KEPADA ORANG RAMAI
Ingin menjana pendapatan dengan BULUHMAS?


Inilah tujuan sebenar saya di sini. Saya ingin memperkenalkan kepada anda syarikat Buluhmas agar anda dapat menjana pendapatan dengan bekerja dengan syarikat mereka. Caranya amat mudah, anda hanya perlu menjadi promoter syarikat BULUHMAS. Namun, tiada duit yang datang percuma, sebagai promoter, tugas utama anda adalah:


Menampal pelekat / sticker iklan di kenderaan anda.
Anda tidak dibenarkan menanggalkan pelekat / sticker tersebut selagi anda mempunyai kontrak dengan pihak BuluhMas.


Menggunakan produk atau perkhidmatan pelekat / sticker iklan tersebut.
Anda dikehendaki menggunakan produk yang telah diberi oleh pihak Buluhmas.


Bercerita tentang pengiklanan.
Anda perlu bercerita tentang produk / perkhidmatan syarikat yang diiklankan kepada orang ramai. Untuk tujuan itu juga, anda perlu mencari promoter baru untuk pihak syarikat.


Dengan menjadi promoter, mari kita lihat apa yang akan anda dapat:


Anda akan dibayar RM1 untuk setiap genap sebulan anda menampal pelekat / sticker di belakang kereta anda.


Setiap ahli promoter baru yang genap sebulan anda perkenalkan, anda akan dibayar RM1. Anda akan menerima faedah RM1 setiap promoter di bawah rangkaian anda sehingga level ke-4. Dan setiap level tidak terhad jumlah ahlinya. Ini menjadikan pendapatan bulanan anda tidak terhad.


Sebagai contoh, jika anda mendapat mencari hanya 2 orang promoter sahaja dan begitu juga promoter-promoter yang anda cari berkenaan.

Level

Promoter

Pendapatan (RM)

Pendapatan Level (RM)

anda

1

1

RM 1.00

1

2

2

RM 3.00

2

4

4

RM 7.00

3

8

8

RM 15.00

4

16

16

RM 31.00


Ingat... Pendapatan anda adalah tiap-tiap bulan...


Anda akan menerima produk / baucer yang telah ditetapkan oleh pihak BuluhMas. Produk / baucer ini berdasarkan pertukaran 15% daripada jumlah pendapatan anda setiap bulan.


Yuran Pendaftaran Sebagai Promoter


Namun, untuk menjadi promoter, Buluhmas mengenakan sedikit yuran pendaftaran sebagai menampung kos pengurusan mereka. Ianya sebanyak:


RM 15.00


Mungkin anda akan bertanya, apa gunanya Buluhmas mengenakan yuran ini kerana kelak anda akan mendapat balik wang ini. Anda perlu tahu, yuran ini dikenakan untuk menghadkan menyertaan orang ramai. Ini kerana sesuatu yang percuma itu selalunya akan disia-siakan oleh orang ramai. Jadi, Buluhmas hanya memerlukan promoter yang betul-betul komited dalam syarikat mereka dan sanggup mengeluarkan wang untuk ini.


Anda mahukan lebih?


Buluhmas juga ada menyediakan pakej untuk mereka yang inginkan pendapatan yang lebih. Dengan pakej ini, ada tidak perlu lagi mencari promoter lain kerana syarikat telah carikan promoter untuk anda. Pakej-pakejnya adalah:


Pakej Anak Sekolah modal RM195 pencen RM36 / bulan


Pakej Remaja modal RM1215 pencen RM238 / bulan


Pakej Dewasa modal RM3615 pencen RM714 / bulan


Sebenarnya pakej-pakej ini sama seperti anda "membeli" promoter sendiri sebab setiap pakej mempunyai bilangan promoter mengikut jenis pakej yang dibeli.


Lihat pengiraan modal serta komisyen bagi pakej Anak Sekolah:-


Modal pakej ini:
Jumlah Downline:

RM195.00 (sekali sahaja)
12 promoter maya

Kiraan Modal:

RM15 x anda x 12org = RM195

Kiraan Komisyen:

ANDA

RM1 + RM12= RM13

level 1:

1 org

1 org

1 org

RM4 x 3org= RM12

level 2:

1 org

1 org

1 org

RM3 x 3org= RM9

level 3:

1 org

1 org

1 org

RM2 x 3org= RM6

level 4:

1 org

1 org

1 org

RM1 x 3org= RM3

Jumlah:




RM43.00


Bagaimana mahu mendaftar menjadi promoter?


Untuk pengetahuan anda, artikel ini bukanlah artikel rasmi dari BULUHMAS Enterprise Sdn Bhd. Buluhmas Enterprise melarang sama sekali promoternya mendaftarkan ahli baru secara online. Oleh itu, jika anda mahu menjadi promoter, sila isi borang di bawah ini.



Saya akan berikan anda maklumat pengenal (iaitu saya sendiri) dan anda bolehlah berjumpa dengan mana-mana wakil syarikat yang terdekat dengan kediaman anda (sila klik pautan ini), kemudian isi borang pendaftaran dan isikan maklumat pengenal seperti yang saya akan emailkan kepada anda nanti.


Yang Benar,
Khairul
Promoter,
Buluhmas Enterprise
www.buluhmas.com



Khamis, 28 Ogos 2008

Cinta Dan Kawan

Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung... Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga... Kenapa?? Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga... Kenapa?? Kerana... KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !! Di dalam telaga, CINTA hilang... Kenapa?? Kerana... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap...Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu.. Kenapa?? Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia...kan? ? so, hargailah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI....

Walau kita punya couple, teman still paling setia.
Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga.

Salin artikel ini dan sampaikan kepada semua teman awak...dan lihat berapa banyak teman yang sayang awak!!!!!!!! !!!!!
frenz never break....... .....

Lagi-lagi Tentang Cinta

Cinta……

Sekiranya kamu dapati dirimu menyintai seseorang yang tidak membalas cintamu, janganlah merasa tersisih dan sedih. Tiada salahnya menyintai seseorang kerana cinta tidak memilih untuk singgah di hati seseorang.

Sekiranya kamu dicintai oleh seseorang yang tidak kamu cintai, anggaplah ia satu penghormatan buat dirimu tetapi selitkan penghormatan itu dengan cara yang ikhlas dan jujur. Jangan ambil kesempatan dan janganlah melukakan.

Bagaimana kamu mengurusi cinta begitulah kamu mengurusi dirimu dan setiap hati dan perasaan mengalami kepedihan dan kebahagiaan yang serupa sekalipun cara kita mengendalikannya berbeza.

Sekiranya kita bercinta dengan seseorang yang begitu menyintai diri kita dan tiba tiba cinta memilih untuk pergi, tiada siapa yang harus dipersalahkan, relakanlah cinta itu pergi. Kerana setiap yang berlaku ada maksud yang tersembunyi. Dan kita akan menyedari apabila masa silih berganti.

Ingatlah bahawa jangan terlalu memilih cinta. Kerana cinta itu sendiri akan memilih untuk singgah di hati sesiapa. Kamu hanya perlu menerima kehadiran cinta itu dengan segala misteri didalamnya apabila ia datang mengetuk pintu hatimu. Nikmatinya sebagaimana ia membuat hidupmu bahagia dan bebaskan ia. Cinta sentiasa dan selamanya akan menjadi misteri. Bersyukurlah kerana ianya pernah singgah di hati kamu…

” Saya sayang awak! “

Isnin, 25 Ogos 2008

Lagu Pilihan: Aris Ariwatan - Korban Cinta

Berangkat pergi biduk kukayuh
Sarat hati yang luka
Agar tak lebih menyakitkan
Jika masih di sini

Bukan cuba untuk melarikan
Dari kerumitan cinta
Tapi waktu ini perlu untukku
Mengupas segalanya

Kadangkala pedih kini mencabarku
Melupakan semua
Tapi persaan kasih padamu
Melebihi diriku
Tapi engkau bagaikan
Tidak mengerti
Halangan cinta hanya kita berdua
Terpaksa aku pergi mencari
Kesilapan sebenarnya

Mengalah bukan kalah
Pergiku bukan lari
Bukan mudah bercinta
Jika pengertian tak setaraf
Menagih korban yang lebih dalam

Ingin muaturun lagu ini? Sila klik pautan ini.

Jumaat, 22 Ogos 2008

Hari Ini Hari Apa Bang?

Sepasang pengantin baru mengalami gangguan kesihatan. Setelah diperiksa
dengan teliti, doktor memberitahu perkara itu disebabkan oleh hubungan seks
yang terlalu kerap.

"Untuk sementara waktu ini, anda berdua dinasihatkan supaya menghadkan
kegiatan seks. Sebaiknya dua kali saja seminggu sahaja. Untuk memudahkan
mengingat, saya sarankan untuk melakukan hubungan ini hanya pada hari yang
bermula dengan huruf S, iaitu Selasa dan Sabtu," saran doktor.

Maklum sajalah baru berkahwin. Pada malam ketiga berpuasa dari membuat
hubungan itu, si suami tidak dapat lagi menahan nafsunya lalu mencumbui
isterinya yang sedang tidur sehingga isterinya terjaga.

"Hari ini hari apa bang?" tanya si isteri.
"Sumaat"
"Sedang eloklah tu bang..." jawab isterinya..

Khamis, 21 Ogos 2008

Wanita Terbaik Dan Wanita Jelek

Saudariku Mukminah, seorang yang cukup berpengalaman tentang wanita, ketika ditanya, menjawab, “Wanita yang paling utama adalah yang paling tinggi ketika berdiri dan paling besar ketika duduk, paling jujur ketika berbicara, jika marah ia bersabar, jika tertawa cukup tersenyum, jika membuat sesuatu sangatlah baik, taat kepada suaminya, mengurusi rumahnya, mulia di hadapan kaumnya, rendah dalam dirinya, penuh cinta kasih dan banyak anak, serta yang segala sesuatunya terpuji.”


Seorang ditanya, “Tolong ceritakan wanita yang paling jelek.”

Dia menjawab, “Yang paling tidak baik di antara mereka adalah yang tertawa tanpa sebab yang pasti, berkata bohong, suka menyumpah suaminya, hidungnya di langit (sombong) dan rendah martabatnya.”


Begitulah wanita yang terbaik adalah yang taat pada suaminya, melakukan hak-hak suaminya, dan wanita yang paling jelek adalah yang sombong dan angkuh terhadap suaminya.



Alangkah indahnya ucapan Abu Darda’ ketika berbicara kepada isterinya, Ummu Darda’, “Jika kamu melihatku sedang marah, relakanlah aku. Jika aku melihatmu sedang marah, aku akan merelakanmu. Jika tidak, kita tidak akan pernah berteman (bersatu).”



Demikian, wahai Saudariku Muslimah, orang yang sentiasa memenuhi permintaan suami, selama dia meminta sesuatu yang tidak membuat marah, terutama yang membuat dia puas.



Wanita solehah adalah wanita yang membuat suaminya gembira / tenang ketika memandangnya, taat jika diperintah melakukan apa saja yang baik, menjaga diri dan harta suaminya ketika suaminya tiada dirumah.



Wanita solehah adalah wanita yang membantu kehidupan dunia suaminya dan akhiratnya. Dalam hal ini seorang penyair berkata,



Kebaikan yang harus didapat manusia dalam hidupnya

sehingga agamanya menjadi lurus.
Adalah hati yang bersyukur,
lisan yang selalu zikir
dan isteri solehah yang membantunya.
Demikianlah nasihat Rasulullah Saw. yang dapat kita manfaatkan, di antaranya adalah sikap isteri ketika suami menghendakinya, nampak positif dari sikap tersebut terhadap kehidupan mereka, dan hal yang boleh mendatangkan kebaikan dan kebahagiaan mereka

Rabu, 20 Ogos 2008

Petua Merawat Jerawat Di Wajah



Petua Yogurt


Anda suka yogurt? Hmmm...saya merupakan salah seorang penggemar yogurt. Yogurt ni, di samping sedap dan menyihatkan, juga boleh dijadikan sebagai remedi untuk merawat jerawat.

Caranya adalah dengan apply yogurt ke kulit wajah setiap hari sebagai masker. Biarkan selama 10 minit sebelum dicuci dengan air masak.

Petua Bawang Putih

Heheh...kalau anda boleh bau bawang putih, silalah cuba petua ini:

Bahan-bahan : Seulas bawang putih (tumbuk), 1 sudu kecil madu, 1 sudu kecil jus carrot dan putih telur dari sebiji telur ayam.

Cara-caranya : Pukul dulu telur putih tersebut sehingga nampak kembang. Kemudian campurkan kesemua bahan-bahan lain dan adunan ini dipukul lagi sehingga betul-betul sebati.

Gunakan ramuan tadi HANYA pada tempat yang berjerawat sahaja. So takderlah busuk sangat...

SELAMAT MENCUBA!!!

Selasa, 19 Ogos 2008

Suami Yang Kedekut

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami

"Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.

"Uuiishh. .mahalnya, tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan isterinya berlalu dari situ. "Baiklah, kalau bayarannya kurang dr RM30, kita naiklah" kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama
juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100. Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula.

"Encik, berapa yang encik sanggup bayar?" "Aku cuma nak bayar bawah RM30 jer" jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi "Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat"

Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer "tapi apa syaratnya"

"semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik" jawab pilot td sambil tersenyum.

"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin bolehnya.

Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. Dia nak ajar si suami yang kedekut tadi. Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia
tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia. Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.

Bila dah mendarat, cuma si suami yang turun dari pesawat tu. "Ehh? mana isteri encik?" tanya pilot tu terkejut.

"Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi"

"Hahh apasal tak cakap" "Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak" jwb si suami sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Moral: Carilah suami yang mengasihi isterinya

Isnin, 18 Ogos 2008

Final List - Lahar Cinta

Tersingkaplah tirai cintaku yang lalu
Hangatnya bagai lahar yang membakar bumi
Sehinggakan aku menggelumpur kelecuhan
Bila engkau pergi tak kembali

Kala itu sayangnya engkau padaku
Dan kutelani segala kata indahmu
Kerana kusangka kau kan terus bersamaku
Tapi hanya sekadar waktu

Seluruh cintamu itu hidup segar dijiwaku
Masih kuterasa
Tak layu ditelan waktu
Tak pudar kasih hatiku
Dan kau masih lagi kusayangi

Walaupun engkau tiada
Namun cintamu terasa
Membendung rinduku sejak dulu hingga kini
Indahnya kukenang dan pahitnya dah kutelan
Begitu kasihku kepadamu

Ingin aku mengulangi saat indah waktu dulu
Tapi bagaimana dapatkah berulang lagi
Bersamalah kita jadikan pengajaran
Betapa pedihnya oh perpisahan

Mengapa di waktu ini
Aku teringat kembali segala kenangan
Adakah engkaupun sama masih ingat kepadaku
Seolah kita tak pernah berpisah

Muaturun lagu ini? Klik di sini.

Petua Menambat Hati Isteri

Bahagian 1

01. Sentiasa berdoa agar disayangi.
02. Bila balik rumah, tegur dan sentuh isteri sebelum buat kerja lain.
03. Tunjukkan keperihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan isteri sepanjang hari.
04. Berlatih untuk mendengar dengan baik.
05. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah isteri. Apa yang lebih penting adalah simpati.
06. Berikan masa sekurang-kurangnya 30 minit perhatian yang "berkualiti" terhadap isteri.
07. Belikan bunga atau seumpamanya sebagai hadiah atau untuk memujuk.
08. Tolong masak atau ajak makan diluar sekali-sekala.
09. Beri pujian mengenai penampilan isteri -- rambut, wajah, pakaian dll.
10. Pujuk bila isteri marah atau kecil hati.
11. Beri bantuan atau kerjasama setakat yang mampu.
12. Luangkan masa yang lebih agar tidak mendesak isteri untuk lebih cepat bergerak atau bertindak.
13. Bila lambat pulang, beritahu lebih awal atau telefon rumah.
14. Bila isteri minta bantuan, nyatakan "boleh" atau "tidak boleh" dengan tidak mengungkit atau banyak komen.
15. Jika perlu menjauhkan diri sekali-sekala, beritahu bila anda akan pulang. Beritahu yang anda perlu bersendirian untuk berfikir.
16. Bila sudah sejuk, beritahu isteri apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan menyalahkan isteri.
17. Bila isteri bercakap, beri perhatian sepenuhnya, letakkan surat khabar atau tutup televisyen. 18. Bila keluar, tanya isteri kalau ada sesuatu yang ingin dipesan.
19. Beri tahu bila kita ingin berehat atau tidur.
20. Peluk isteri dengan penuh kasih sayang empat kali sehari.

Bahagian 2

01. Telefon isteri dari tempat kerja untuk bertanya khabar, memberitahu sesuatu yang menarik atau sekadar ingin memberitahu "I love you".
02. Ucapkan kata-kata sayang sekurang-kurang dua kali sehari.
03. Tolong kemaskan katil dan bilik tidur.
04. Tolong terbalikkan stokin atau seumpamanya untuk memudahkan isteri mencuci.
05. Tolong buang sampah tanpa disuruh.
06. Bila keluar out-station, telefon isteri untuk memberitahu nombor telefon tempat penginapan dan memberitahu yang kita sudah selamat sampai.
07. Sentiasa kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama.
08. Sokong pendapat isteri kalau beliau bertentangan pendapat dengan orang lain.
09. Urut-mengurut isteri atau seumpamanya dari masa ke semasa.
10. Peluk dan belai isteri sekali-sekala tanpa implikasi seksual.
11. Sabar dan tenang bila mendengar cerita dan masalah isteri.
12. Jangan tukar-tukar saluran televisyen bila menonton bersama isteri.
13. Pamerkan kasih sayang bila dikhalayak ramai. Jangan abaikan isteri atau tinggalkan jauh bila berjalan.
14. Bila berpegang tangan, jangan biarkan tangan longlai.
15. Buatkan air minuman atau seumpamanya untuk isteri sekali-sekala.
16. Bila makan di luar, jangan harapkan isteri memilih tempat makan setiap masa.
17. Sabar bila isteri terlambat sedikit atau tiba-tiba ingin menukar baju yang dipakai atau menukar rancangan.
18. Beri perhatian yang lebih pada isteri dari orang lain semasa dikhalayak ramai.
19. Lebihkan isteri dari anak-anak.
20. Belikan hadiah-hadiah kecil dari semasa ke semasa -- minyak wangi, jamu atau seumpamanya.

Bahagian 3

01. Beri respond yang positive bila mendengar isteri bercerita.
02. Bila isteri kurang sihat, beri perhatian yang sewajarnya. Manjakan isteri sepertimana mereka memanjakan kita.
03. Masuk tidur serentak dengan isteri. Jangan tunggu program TV habis baru masuk tidur.
04. Belai isteri sebelum pergi kerja.
05. Cuba ketawa bila isteri buat lawak atau bercerita sesuatu yang melucukan.
06. Ucapkan terima kasih diatas setiap khidmat yang isteri berikan.
07. Cari masa untuk berdua-duaan sekali-sekala.
08. Lakukan riadah bersama isteri.
09. Pergi berkelah / picnic sekali-sekala.
10. Tolong cuci atau jemur pakaian sekali-sekala.
11. Ajak isteri berjalan-jalan tanpa anak-anak.
12. Cuba berikan / tunaikan apa yang isteri hajati.
13. Nyatakan yang anda merinduinya bila berjauhan.
14. Bawa pulang ole-ole / kuih kegemaran isteri sekali-sekala.
15. Sentiasa lakukan ibadah bersama.

Jumaat, 15 Ogos 2008

Six Keys To Lifelong LOVE

For anyone contemplating marriage, here are six straightforward recommendations that will increase the chance of living happily ever after.

1. A Sunday school teacher once gave me some advice that I never forgot. He said, "Don't marry the person you think you can live with. Marry the one you can't live without."

There's great truth in this advice. Marriage can be difficult even when two people are passionately in love with one another, but it is murder when they don't even have that foundation to build on.


2. Don't marry someone who has characteristics that you feel are intolerable.

You may plan to change him or her in the future, but that probably won't happen. Behavior runs in deep channels that were cut during early childhood, and it is very difficult to alter them. In order to change a deeply ingrained pattern, you have to build a sturdy dam, dig another canal and reroute the river in new direction. That effort is rarely successful over the long haul. Therefore, if you can't live with a characteristic that shows up during courtship, it may plague you for the rest of your life.

3. Do not marry impulsively!

I can think of no better way to mess up your life than to leap into this critical decision without careful thought. Remember, the dating relationship is designed to conceal information, not reveal it. Both partners put on their best faces for the one they seek to attract. They guard secrets that might be a turn-off. Therefore, many newlyweds get a big surprise during the first year of married life. I suggest that you take at least a year to get beyond the fa�ade and into the inner character of the person.

4. Do not move in with a person before marriage.

To do so is a bad idea because it undermines a relationship and often leads to divorce.
Studies show that couples who live together before marriage have a 50 percent greater chance of divorce than those who don't do - based on 50 years of data. Those who cohabit also have less satisfying and more unstable marriages. Why? The researchers found that those who had lived together later regretted having "violated their moral standards," and "felt a loss of personal freedom to exit out the back door." Furthermore, and in keeping with the theme of marital bonding, they have "stolen" a level of intimacy that is not warranted at that point, nor has it been validated by the degree of commitment to one another.

5. Don't get married too young.

"Too young" is not an age number, but the maturity needed to make a marriage work. Making it as a family requires some characteristics that come with maturity, such as selflessness, stability and self-control. It's best to wait for their arrival.

6. Finally, the ultimate secret of lifelong love is this: Simply put, the stability of marriage is a by-product of an iron-willed determination to make it work.

If you choose to marry, enter into that covenant with the resolve to remain committed to each other for life. Never threaten to leave your mate during angry moments. Don't allow yourself to consider even the possibility of divorce. Calling it quits must not become an option for those who want to go the distance.

Khamis, 14 Ogos 2008

Benarkah Wanita Memerlukan Lelaki...??

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa
waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?


Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat,
berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan
tidak lokek senyum tanda salam perkenalan?


Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus
tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya
ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja
diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia, sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang
solo? Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam
kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan
membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki?

Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang
dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita
mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api. Tetapi, jika kita bersabar dan
menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan
kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit. Lelaki yang
baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut
selambak atau harta membuak-buak.


Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang
hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama,
mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalami selok belok agama
yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan
memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya? Dia akan datang
apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu
yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti
manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia,
menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun
perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.

Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita
untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan
sekian masalahnya berbaring di bahu kita. Kerana itu tidak hairan jika
kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana
tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan
walaupun belum lagi berkahwin.

Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan
sengsara. Tetapi jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik
sahaja. Namun itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.

Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita
harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.

Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi
menerima tentangan famili dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin
mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja. Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa. Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang
menemui ibu bapa.


Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama
sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian,
kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka
cintai. Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang
dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.


Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang
lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak
jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia. Kerana benih seorang
lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa. Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati. Untuk dimulia, disayangi dan dicintai.


Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.

Semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik... amin....

Rabu, 13 Ogos 2008

Bertunang Bukan Alasan Pergaulan Bebas

MEMINANG adalah permintaan lelaki terhadap perempuan untuk dijadikan isterinya. Permintaan itu disampaikan terus kepada tuan badan atau melalui walinya. Dalam masyarakat Melayu, proses meminang diadakan secara beradat yang membabitkan merisik atau bertanya khabar, sebelum majlis meminang.


engagementring.jpgMerisik sebelum meminang adalah tuntutan agama. Cara mana merisik diadakan tidak ditetapkan. Tidak semestinya diadakan acara rasmi seperti biasa diadakan. Apa yang dikehendaki ialah maklumat mengenai perempuan yang bakal dipinang. Ia dilakukan supaya tidak menyalahi tuntutan syariat dan memudahkan tercapai tujuannya.


MAKLUMAT YANG PERLU DIKETAHUI KETIKA MERISIK:


  • Pertamanya, perempuan hendak dipinang bukan menjadi isteri kepada lelaki lain. Sememangnya tidak ada pihak keluarga yang bertindak pergi meminang isteri orang.


Lainlah, jika perempuan itu berkahwin senyap-senyap dan tidak jelas tanda dia isteri orang. Inilah sebabnya mengapa Rasulullah menyuruh agar majlis perkahwinan dihebahkan kepada pengetahuan umum melalui majlis walimatulurus atau apa-apa cara sekalipun.


Banyak kes berlaku ialah lelaki menjalin hubungan dengan perempuan bergelar isteri. Lelaki mungkin mengetahui status wanita itu. Dalam kes tertentu, lelaki tidak mengetahui status wanita disebabkan suaminya tinggal bekerja di tempat lain. Hubungan secara maya juga sering menyebabkan terperangkap cinta terlarang.


Kes sedemikian diistilahkan isteri curang atau main kayu tiga. Lelaki yang menjalin hubungan dengan isteri orang menyatakan kesediaan untuk mengambil "kekasihnya" sebagai isteri jika diceraikan oleh suaminya. Kenyataan itu juga bermaksud "meminang".


Peminangan itu akan mendorong wanita meminta cerai daripada suaminya sebagai jalan membolehkan berkahwin dengan kekasihnya. Sesungguhnya perceraian amat ditegah dilakukan. Adalah menjadi satu kesalahan besar mana-mana isteri meminta cerai daripada suami tanpa apa-apa kesalahan dilakukan oleh suami.


Perempuan yang masih bergelar isteri haram dipinang oleh mana-mana lelaki lain kerana dia menjadi hak mutlak suaminya. Seorang isteri hanya putus hubungan dengan suami selepas dia diceraikan dan tamat edahnya.


Islam amat mementingkan hubungan suami isteri yang baik sepanjang masa. Jadi, isteri ditegah sama sekali menaruh minat kepada lelaki lain, manakala lelaki pula diharamkan menaruh minat kepada mana-mana wanita yang masih bergelar isteri.


  • Keduanya: Perempuan yang hendak dipinang bukan tunangan lelaki lain. Sabda Rasulullah bermaksud: "Seorang mukmin adalah saudara bagi mukmin yang lain. Oleh itu, tidak halal dia membeli pembelian saudaranya dan tidak halal pula dia meminang pinangan saudaranya itu." (Hadis riwayat Muslim).


Banyak lelaki masih menaruh minat terhadap perempuan yang sudah bertunang. Alasan bahawa ikatan pertunangan boleh diputuskan bila-bila masa saja sering dijadikan alasan lelaki yang ingin merampas tunangan orang.


Bahkan, perempuan yang bertunang juga mudah terpikat kepada lelaki lain kerana ikatan pertunangan sekadar satu janji dan bukannya rugi apa-apa jika diputuskan.


Tambahan pula, ada ikatan pertunangan yang sebenarnya tidak disukai oleh perempuan berkenaan. Pertunangan itu di atas kehendak keluarga. Jadi, jika ada lelaki lain ingin memikatnya atau kekasih pilihan, maka dia mengharapkan pertunangan itu diputuskan.


Perbuatan meminang atau menjalin hubungan dengan perempuan sudah bertunang sama seperti merampas hak orang lain. Sifat sedemikian boleh menyebabkan perbalahan di antara lelaki yang saling ingin memiliki perempuan sama.


Islam amat mementingkan hubungan persaudaraan. Maka sesiapa yang memutuskan persaudaraan amat dicela sifatnya. Sesungguhnya ditegaskan tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia kasih saudaranya seperti dia mengasihi diri sendiri.


Bagaimanapun, perempuan yang sudah bertunang boleh dipinang selepas ikatan pertunangan dibatalkan pihak lelaki. Perkara itu mungkin juga berlaku di atas permintaan pihak perempuan dan dipersetujui pihak lelaki.


Perempuan bertunang juga boleh dipinang jika diizinkan tunangnya. Keadaan ini di mana tunangnya bersedia memutuskan pertunangan jika ada lelaki lain ingin meminang tunangnya. Hakikatnya, pertunangan itu belum diputuskan sehingga ada lelaki lain meminang perempuan itu.


Rasulullah bersabda bermaksud: "Seorang lelaki tidak boleh meminang pinangan lelaki lain, sehinggalah lelaki pertama yang meminangnya membatalkannya atau mengizinkannya." (Hadis riwayat Bukhari).


  • Ketiga; perempuan yang hendak dipinang tidak dalam edah. Edah ialah masa selepas diceraikan sehingga genap tempohnya yang membolehkan perempuan berkahwin semula. Masa edah ialah tiga kali haid atau 100 hari bagi wanita yang diceraikan atau kematian suaminya.


Pada masa edah perempuan tidak boleh berkahwin. Wanita yang diceraikan suaminya dengan talak raji (talak satu dan dua), boleh dirujuk kembali suaminya pada bila-bila masa yang dikehendakinya, selagi tempoh edahnya belum tamat. Talak raji ialah talak yang boleh dirujuk semula.


Hal demikian dinyatakan dalam firman Allah (SWT) yang bermaksud: "Dan (bekas) suami mereka lebih berhak kembali kepada mereka (rujuk), (dalam masa edah raji), jika mereka berdamai. " (Surah al-Baqarah, ayat 228).


Isteri ditalak dengan talak bain (talak tiga), juga perlu melalui tempoh edah. Edah bertujuan bagi memastikan dia benar-benar tidak mengandungkan zuriat (dapat pastikan dengan selepas tiga kali suci haid) bekas suaminya. Jika dia mengandung, edahnya dilanjutkan sehingga melahirkan kandungan.


Janda diceraikan dengan talak bain tidak boleh dirujuk atau berkahwin semula dengan bekas suaminya. Bagaimanapun, peluang untuk kedua-duanya berkahwin semula hanya ada selepas wanita itu berkahwin dengan lelaki lain dan di antara keduanya bercampur, kemudian diceraikan pula suami baru.


Perlu ditegaskan, perkahwinan dengan suami baru itu perlu dilakukan dengan niat perkahwinan sebenarnya. Maksudnya, perkahwinan yang ingin berkekalan sepanjang hayat. Perceraian (kemudian jika berlaku) tidak terlintas di dalam hati kedua-duanya.


Amalan "cina buta" seperti dilakukan dalam masyarakat sebenarnya tidak wujud dalam hukum agama. Cina buta jika dirancang dan diniatkan, maka perkahwinan itu tidak sah. Lelaki yang dipertanggungjawab sebagai "cina buta" ditetapkan supaya menceraikan isteri dalam tempoh tertentu selepas berkahwin.


Perbuatan itu sama dengan kahwin kontrak atau kahwin mutaah. Kahwin mutaah diharamkan atau tidak sah. Justeru, syarat "kahwin" bagi membolehkan isteri dicerai bain berkahwin semula dengan suami asal tidak sah.


Bagaimanapun, perkahwinan itu sah jika lelaki yang dijadikan cina buta itu tidak mengetahui perkara sebenarnya. Dia berkahwin dengan niat baik, tetapi dipaksa menceraikan isterinya. Namun, terimalah balasan dosa mereka yang sengaja melakukan perbuatan itu.


Janda ditalak dengan talak bain dan balu kematian suami boleh dipinang dengan cara sindiran ketika masih dalam edah. Maksud sindiran ialah ia tidak dinyatakan secara terus terang. Perbuatan itu sekadar memberi "isyarat" keinginan hati yang mana difahami perempuan itu.


  • Keempat; perempuan yang hendak dipinang mestilah sah nikah dengannya atau bukan muhrimnya. Haram bagi seorang lelaki meminang wanita muhrimnya kerana di antara keduanya diharamkan nikah.


Ikatan pertunangan bukan sebagai kebenaran membolehkan lelaki dan perempuan bergaul bebas. Lelaki dan perempuan yang bertunang masih terikat dengan hukum halal dan haram seperti hubungan bukan muhrim.


Ibu bapa perlu mengawal anak perempuan yang bertunang agar tidak bergaul bebas dengan tunangnya. Alasan bahawa mereka akan berkahwin selepas itu bukanlah bermakna semuanya sudah boleh dilakukan seperti pasangan berkahwin.


Ikatan pertunangan hanya satu perjanjian di antara lelaki dan perempuan yang setuju menjadi suami isteri pada masa akan datang. Ibu bapa yang membiarkan anak mereka bebas bergaul dengan tunang akan menanggung perbuatan dosa yang dilakukan anaknya.


Oleh itu, perkahwinan wajar disegerakan. Lebih awal berkahwin, lebih cepat merasai dan mendapat apa yang diharapkan melalui perkahwinan. Kebahagiaan hidup berkeluarga adalah sebahagian daripada nikmat yang Allah (SWT) janjikan dalam hubungan lelaki dan perempuan.

- Kredit kepada Lokman Ismail -




Jika anda berminat untuk mendapatkan sample PERCUMA, sila klik iklan dia atas.

Selasa, 12 Ogos 2008

Perkataan Lazim Yang Sering Kaum Hawa Suka Gunakan



FINE
Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai - hanya akan membawa anda berdua bergaduh.

LIMA MINIT
Ini sebenarnya setengah jam. Ianya sama jugak dengan lima minit yang perlawanan bola sepak akan berakhir sebelum anda membawa sampah ke luar, jadi ini adalah pertukaran yang seimbang.

TAKDE APA-APA
Ini bermakna "something" dan anda perlu berjaga-jaga! Perkataan ini melambangkan perasaan perempuan yang inginkan anda berputar-putar kat dalam macam mesin basuh. Selalunya, ini akan memulakan pergaduhan yang akan bertahan selama 'LIMA MINIT' dan diakhiri dengan 'FINE'.

PERGILAH! (dengan kening terangkat)
Ini adalah satu cabaran yang akan membuat si perempuan menjadi marah dengan 'TAKDE APA-APA' dan diakhiri dengan 'FINE'. PERGILAH (dengan kening biasa) Ini bermakna 'mengalah' atau 'buat je la apa yang awak nak sebab saya tak kisah'. Anda hanya akan mendapat situasi ini dan dalam beberapa minit diikuti dengan 'TAKDE APA-APA', 'FINE' dan dia akan bercakap kembali dengan anda dalam masa 'LIMA MINIT' apabila dia dah sejuk.

MENGELUH YANG KUAT
Ini sebenarnya bukanlah perkataan, tetapi kenyataan yang sering disalah anggap oleh kaum lelaki. 'MENGELUH YANG KUAT' bermakna dia merasakan anda adalah seorang yang bodoh ketika itu dan dia sendiri terfikir kenapalah dia menghabiskan masa berdiri di situ dan bergaduh mengenai 'TAKDE APA-APA'.

MENGELUH YANG PERLAHAN
Lagi sekali, ini bukanlah perkataan. 'MENGELUH YANG PERLAHAN' membawa maksud yang dia berasa puas. Adalah lebih elok jika anda duduk diam, jangan buat sebarang tindakan... dan dia akan kekal puas.

OKAY LAH
Ini adalah kenyataan yang paling merbahaya seorang perempuan boleh buat kepada lelaki. 'OKAY LAH' bermakna dia ingin berfikir panjang sebelum dia membalas terhadap perbuatan anda yang telah menyakitkan hatinya. 'OKAY LAH' selalunya digunakan dengan 'FINE' bersama 'Kening Yang Terangkat'.

BUAT LAH
Satu ketika di masa depan dalam masa terdekat, anda akan dilanda masalah yang besar.

TOLONGLAH
Ini bukan kenyataan, sebaliknya adalah pelawaan. Seorang perempuan memberi anda peluang untuk mengeluarkan sebarang alasan atau sebab di atas apa yang telah anda lakukan. Anda mempunyai peluang yang adil dengan kejujuran, jadi berhati-hati dan anda tidak akan mendapat 'OKAY LAH'.

TERIMA KASIH
Seorang perempuan mengucapkan terima kasih. Jangan pengsan. Terima dan ucapkan sama-sama.

TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Ini banyak berbeza dari 'TERIMA KASIH'. Seorang perempuan akan menggunakan ini apabila dia dah terlampau marah pada anda. Ini menunjukkan yang anda telah menyinggung perasaannya dan akan diikuti dengan 'MENGELUH YANG KUAT'. Berhati-hati untuk tidak bertanya apa yang salah selepas 'MENGELUH YANG KUAT' kerana ini hanya akan membuat dia berkata 'TAKDE APA-APA'.

Isnin, 11 Ogos 2008

Sons of Adam - Memori Duka

Secara tiba-tiba aku mengingatimu
Di kamar sepi malam syahdu
Inikah katanya rindu
Sengsara tiada terhingga
Setelah perpisahan pun berlalu


Terdengar lagu cinta membawa kesayuan
Membangkitkan hasrat yang terluka
Lalu aku terdiam pada lena yang panjang
Terurailah rahsia yang terpendam


Bertahun dalam derita
Tanpamu aku melara
Berbekalkan saat mimpiku di perjalanan ini
Pemergian dirimu putuslah cinta yang lama
Menghentam diriku dalam memori


Malam kian memaksa lagu menghanyut pilu
Wajah-wajah duka pun hilang
Jika tersua lagi mungkin aku menangis
Menahan getaran hati yang musnah


Muaturun lagu ini? Klik pautan ini.

Cinta Sihat



Dari baby lagi kita telah disogokkan dengan cerita-cerita yang mempunyai ending “happily ever after” seperti Cinderella, Snow White dan all those princess stories. Andai bercerita tentang cinta dan perhubungan, rata-rata semua gadis dan wanita akan mempunyai objektif yang sama, iaitu mencari Mr Right atau si cinta sejati yang romantis dan membahagiakan. Realitinya, ranjau di sepanjang perhubungan menyukarkan, menyulitkan. Walau Romeo & Juliet yang dinobatkan dunia sebagai pasangan cinta sejati paling popular sekalipun tidak ditakdirkan bersama akhirnya, meragut nyawa sendiri atas nama cinta. Atau umpama kisah cinta dalam filem Cinta arahan Kabir Bahtia yang memaparkan kisah Harris (Rashidi) yang yakin beliau telah berjumpa dengan cinta sejati, akhirnya remuk berkecai hati dikecewakan si isteri, Airin (Rita) yang mempunyai affair di luar. Mungkin sudah sampai masa untuk kita review tentang pencarian cinta sejati dan lebih memberi fokus kepada cinta yang lebih relevan di masa kini iaitu membentuk cinta yang sihat.

Istilah pasangan sempurna itu tidak wujud, tidak kiralah anda popular seperti The Beckham atau anda pasangan Serasi Bersama; kesempurnaan dalam perhubungan atau percintaan itu hanya seperti loga maya di tengah padang pasir. Akan lebih berjaya sesuatu perhubungan jika pasangan memberi tumpuan untuk memupuk cinta yang sihat. Bunyinya mungkin kurang romantik berbanding perkataan sejati tetapi jika dipraktikkan, bukan sahaja cinta anda akan sihat untuk mengekalkan perhubungan, namun cinta akan berkembang mekar umpama bunga yang sering dibaja dan dijaga rapi.

Formula perhubungan secara teorinya mudah sahaja! What we put in is what we get back. Jangan berikan batu jika kita inginkan permata. Untuk mewujudkan cinta yang sihat, anda harus bermula dengan memasukkan semua elemen sihat dalam perhubungan. Cakap-cakap tuturkata perlu sihat, tingkahlaku sopan santun kena sihat, perasaan dalaman dan raut wajah tampilkan yang sihat-sihat, pendek kata berikan kesihatan yang baik kepada cinta. Andai badan memerlukan kabohidrat, air, serat, protein dan segala vitamin, mulakan sesebuah perhubungan dengan 7 vitamin cinta yang mudah tetapi mujarab hasilnya!

· Pertama, hormatilah semua aspek pasangan kamu. Hormat itu mendengar jika diperlukan telinga, menolong jika pasangan memerlukan bantuan, menerima pasangan seadanya dan jangan sesekali menghina kelemahan. Jika ada yang tidak berkenan di hati, sampaikan dengan cara yang baik agar hati pasangan tidak diperlekeh. Sekiranya hormat tidak wujud, cinta yang bermula suci gebu akan suffer dan musnah akhirnya.

· Yang kedua, percaya itu perlu. Tidak perlu ada syak wasangka, tidak perlu ada curiga, dan percaya akan membina cinta. Bagaimana cinta akan terbentuk sihat jika sering ingin disahkan kesahihan cerita? Cinta anda bukan cerita penyiasatan atau CSI yang perlu disiasat teliti ke mana dia pergi, dengan siapa dia pergi, dan betul atau tidak apa yang diceritakan. Cinta itu sendiri bukankah lahir berteraskan kepercayaan bahawa si pasangan menyintai dirimu? Percayalah..

· Vitamin ketiga ialah keikhlasan dan kejujuran dalam perhubungan. Perbuatan yang diselindung tentu sekali bukan yang digemari pasangan. Ketidakjujuran membuat si pasangan berahsia di dalam hati. Rahsia yang banyak umpama kanser yang bersarang di hati dan sukar dirawati.

· Di dalam bercinta tidak ada istilah berdikari kerana cinta memerlukan dua jiwa untuk terbentuk. Cinta yang sihat memerlukan vitamin sokongan yang begitu padu dari si pasangan. Sokongan si jantung hati bernilai tinggi dan ianya perlu untuk memberi perangsang, meredakan perasaan, dan menjadikan kita insan yang lebih baik dari hari ini hingga pada esok harinya.

· Vitamin cinta kelima yang jangan diabaikan ialah keadilan. Bukan bercakap tentang persamaan hak antara lelaki dan perempuan, tetapi tentang apa yang patut diletakkan di tempat yang sesuai. Tidak adil jika asyik disogok dengan kata tohmahan sedangkan hati si pasangan setia dengan kamu sahaja! Tidak adil jika kamu tidak dibenarkan bersosial dengan rakan-rakan dan masa kamu hanya untuk dia seorang.

· Dan cinta yang sihat bukan untuk menjadikan dua insan individu yang serupa. Kamu punya identiti tersendiri; bina dan bentuk personalitimu agar kamu menjadi diri kamu sendiri dan bukan orang lain seperti yang dia mahu. Aku cintakanmu kerana kamu adalah kamu dan kerana kamu bukan diriku!

· Akhir sekali, vitamin cinta yang penting ialah komunikasi yang baik. Komunikasi bukan sekadar bercakap; kadang-kadang tidak bercakap bila perlu juga ialah komunikasi yang baik. Maknanya, anda perlu memahami apa yang dikehendaki oleh pasangan anda untuk menghasilkan cinta yang sihat. Sebagai contoh, jangan dibelikan cintamu bunga jika dia tidak menggemarinya hanya kerana semua jejaka memberi bunga kepada cinta mereka.

Cinta atau perhubungan yang dibekalkan dengan vitamin cinta akan menghasilkan cinta yang sihat, segar dan bertenaga. Tidak perlu penat mencari dan menunggu cinta sejati yang tidak kunjung pasti, sebaliknya amalkan cinta dan perhubungan yang sihat untuk mencari kebahagiaan yang hakiki.

Iklan

IPMart Online Shopping
Belian dalam RM

Jom Borak


Free chat widget @ ShoutMix

Kerana Agama...

Kerana Agama...
Imam Nawawi