Iklan

Gambar Pilihan

Gambar Pilihan
9

Isnin, 30 Mac 2009

Lagu Pilihan : Bintang Kehidupan - Nike Ardilla

Jenuh aku mendengar
Manisnya kata cinta
Lebih baik sendiri


Bukannya sekali

Seringku mencoba
Namun ku gagal lagi


Mungkin nasib ini

Suratan tanganku
Harus tabah menjalani


Jauh sudah langkahku

Menyusuri hidupku
Yang penuh tanda tanya


Kadang hati bimbang

Menentukan sikapku
Tiada tempat mengadu


Hanya iman di dada

Yang membuatku mampu
Slalu tabah menjalani


Malam-malam aku sendiri

Tanpa cintamu lagi oh..oh ho..ho
Hanya satu keyakinanku
Bintang kan bersinar
Menerpa hidupku
Bahagia kan datang ..oh oh

Khamis, 26 Mac 2009

Bernafas Dengan Lebih Mudah Dengan Adhatoda



Oleh Soo Hoong Kun


Serangan lelah biasanya membuatkan seseorang yang kelihatan sihat berada di dalam keadaan tidak berupaya apabila mereka tercungap-cungap untuk bernafas. Ubat-ubatan moden mungkin perlu untuk mengawal serangan lelah yang teruk, tetapi alam juga mempunyai cara tersendiri untuk mengatasi lelah dan masalah-masalah yang berkaitan dengannya.


Adhatoda (Adhatoda vasica) ialah sejenis herba yang terkenal kerana kemujarabannya dalam menangani masalah pernafasan.


Adhatoda yang juga dikenali sebagai Pokok Kacang Malabar, berasal dari India. Ia merupakan rumpun hijau yang kecil yang banyak tumbuh di kawasan tanah lapang terutamanya di kaki gunung di Himalaya. Ia mempunyai bunga besar berwarna putih dan daun sepanjang 10 hingga 15 cm.


Adhatoda yang banyak dijumpai di India telah lama digunakan dengan selamat dan berkesan untuk meredakan lelah dan bronkitis. Kesan penyembuhannya terdapat terutamanya pada daunnya. Daunnya kaya dengan vitamin C dan karotina. Rasanya pahit, dan apabila dikeringkan, baunya seperti bau teh. Daunnya mengandungi sumber ekspektoran (kahak yang mudah diluahkan) dan antispasmodik. Apa yang menarik, penduduk tempatan di India mengeringkan daun tersebut dan menghisapnya seperti rokok untuk meredakan lelah.


Akhir-akhir ini terdapat banyak perbincangan mengenai nilai herba ini di negara kita. Kemujaraban Adhatoda dalam mengubati lelah dikatakan terletak kepada tindakan ekspektoran dan kesan bronkodilator yang ada padanya. Bahan utama yang terdapat pada Adhatoda ialah vasicine, sejenis bahan beralkali yang merupakan sejenis ekspektoran dan bronkodilator.



Bahan-bahan ini memudahkan pembuangan kahak dari salur pernafasan (mencairkan kahak yang pekat). Ia juga membantu mengembangkan tiub-tiub bronkus, membuka saluran udara dan memudahkan pernafasan. Ubat bromhexine diperbuat daripada vasicine dan digunakan untuk membantu ekspektorasi dengan cara mengurangkan kepekatan rembesan.



Selain daripada kegunaannya dalam mengubati penyakit berkaitan pernafasan, Adhatoda juga digunakan untuk mengubati ulser perut, buasir dan menorrhagia. Jus daun segar dalam dos yang tinggi digunakan untuk mengubati batuk kering, cirit-birit dan buasir. Kajian ke atas tumbuhan ini juga menunjukkan ianya berkesan untuk meredakan pendarahan gusi dan gingivitis (radang pada gusi).



Selain daunnya, bunga, buah dan akar Adhatoda juga sangat berguna untuk mengubati selsema, batuk, batuk kokol dan bronkitis yang kronik serta lelah. Di India, bunga, daun, akar dan terutamanya buahnya dianggap sejenis antispasmodik yang mujarab bagi mengubati lelah dan demam yang berterusan.


Pakar herba sering mencampurkan Adhatoda dengan herba anti-alahan dan anti-mikrobial yang lain seperti Albizzia dan Pleurisy Root untuk menggalakkan dan menambah tindakan sinerginya. Herba-herba tambahan ini menggalakkan pengeluaran kahak, mengurangkan radang, membantu melegakan sesak nafas, melindungi dan melegakan membran mukus.



Secara keseluruhannya, penggunaan herba adalah berkesan dalam mengekalkan kesihatan sistem pernafasan dan untuk mengurangkan serangan yang teruk. Walau bagaimanapun, ingatlah bahawa bantuan perubatan juga diperlukan untuk kelegaan segera semasa serangan lelah yang teruk yang menunjukkan betapa seriusnya keadaan pesakit.


Perkara Biasa Yang Menyebabkan Lelah

Ini berlainan dari individu ke individu yang lain. Secara amnya, mengelakkan diri dari bahan-bahan yang menyebabkan serangan lelah seperti debunga, bulu binatang, habuk, kelembapan, pencemaran udara, udara sejuk dan asap rokok dapat membantu mengelakkan serangan. Ramai orang yang telah dapat mengelakkan serangan lelah dengan menghapuskan atau sekurang-kurangnya mengurangkan habuk dari persekitaran mereka.


Sesetengah jenis makanan mempunyai potensi untuk menyebabkan dan mencetuskan lelah dan oleh itu hendaklah dielakkan. Jenis makanan ini termasuklah produk tenusu (contohnya susu lembu, keju dan aiskrim), buah-buahan sitrus, kerang, telur dan kacang. Kebanyakan orang, terutamanya kanak-kanak, alah kepada pelbagai jenis pewarna, perasa dan pengawet tiruan.


Akhir sekali, tekanan ialah salah satu daripada faktor yang diketahui boleh menyebabkan serangan lelah. Pesakit lelah perlulah belajar beristirahat. Kaedah alternatif yang menekankan senaman pernafasan dan ketenangan merupakan cara yang berkesan untuk menangani tekanan. Senaman juga membantu mengekalkan kesihatan baik dari segi fizikal mahupun mental.



Soo Hoong Kun mempunyai kelayakan dalam bidang Mikrobiologi dan sedang mengikuti program diploma Charted Herbalist. Beliau boleh dihubungi di talian 03 - 7728 4789 (Isnin - Jumaat) atau e-mel hoongkun@biolife.com.my. Artikel ini adalah ihsan Bio-Life.

Rabu, 25 Mac 2009

Petua Hilangkan Parut

Ini ada satu petua untuk menghilangkan parut. Sebenarnya petua untuk menghilangkan parut ni mungkin telah ramai yang tahu dan pernah buat.


Petua ini menggunakan
daun lidah buaya untuk membantu memudarkan parut (tak kira parut jerawat ke atau parut di badan)


Caranya adalah dengan mengambil daun lidah buaya, buang duri di kiri dan kanan daun. Kemudian buang sedikit kulit daun tersebut untuk mendapatkan lendirnya.
Sapu lendir daun lidah buaya tersebut pada parut di muka atau badan. InsyaAllah parut akan cepat sembuh terutama sekali parut yang masih baru. Ingat, jangan tunggu lama-lama, jangan biar luka / parut dah jadi kehitaman baru nak cari daun lidah buaya ni yer...

Advertorial: Panduan Dan Teknik Pancutkan Isteri Dan Wanita

Penemuan Terbaru

Pakar Seksologi

Kini Terbongkar !!!


Perbezaan Antara Orgasme Biasa Dengan Orgasme Pancutan / Ejakulasi :


Orgasme Biasa:


Bullet Wanita akan merasai pengecutan yang sedikit pada alat kelaminnya dan lelaki juga turut boleh merasai sedikit pada zakar atau jarinya


Bullet Kebiasaannya bertahan selama beberapa saat sehingga ke satu minit dan boleh berlaku berkali-kali


Bullet Wanita akan berasa hilang ketegangan dan terasa relaks dan santai. Wanita boleh merasai orgasme berganda-ganda jika dia hendak.


Orgasme Pancutan / Ejakulasi:


Bullet Wanita akan merasai sensasi kemutan yang amat mendalam, getaran yang hebat akan dirasai bermula dari dalam antara faraj dan uterus. Wanita sendiri boleh menyedari dan melihat getaran pada faraj dan tubuh badannya. Ianya kelihatan seperti faraj terkemut-kemut keluar dan masuk akibat dari pergerakan otot yang bergetar dengan hebatnya.


Bullet Faraj wanita akan berusaha menolak zakar atau jari lelaki keluar akibat dari getaran hebat ini.


Bullet Ianya bertahan lebih lama dan boleh berlaku berganda-ganda sehingga lebih kurang 20 minit, jika rangsangan diteruskan.


Bullet Berlakunya pancutan / semburan, dan cairan boleh terpancut / tersembur dari ½ inci sehingga ke 3 kaki(wow jauhnya!!!) dan boleh berlaku lagi jika rangsangan diteruskan.


Bullet Perasaan tenang, santai dan relaks adalah lebih mendalam semasa dan selepas ejakulasi.


Bullet Selepas orgasme pancutan / ejakulasi pertama berlaku selepas itu akan lebih mudah untuk berlaku setelah pengalaman pertama. Berlainan dengan orgasme biasa yang kadang-kadang sukar dialami wanita walaupun telah berpengalaman.


Nak tau dengan lebih lanjut? Klik di sini...

Isnin, 23 Mac 2009

Lagu Pilihan : Alahai Anak Omak - Ally Noor & Mastura



Mak.. oo.. mak..
Mano pulak poi eh oghang tuo ni
Sonyap yo
Dah lolap agak eh
Mak..


Sapo pulak telomak-lomak tongah malam buto ni
Hei.. Sapo deh tu..


Ujang..
Anak omak..


Ekau jang..


Iyo.. ujang..


Alahai anak omak
Alahai anak omak
Balik juo kau jang oi balik ke kampong
Balik juo kau jang oi balik ke kampong


Alahai anak omak
Alahai anak omak
Lamo bona kau jang oi poie meghantau
Tak ado beghito pun ekau kighimkan
Alahai anak omak..


Iyo.. la kau jadi soja jang..


Tak pek do mak..


Abih.. apo pulak kojo kau..jua dadah


Ah.. omak ni
Buek doso yo..


Jangan omak berhibo berhati hibo
Ke bandar se bekojo mengumpul ghoto
Tak beduit mak oi.. kito di hino
Apo nak buek sudahlah kohondak eh si kayo
Ujang kojo pagi potang
Tak kigho siang ko malam
Muko lobam naik pitam
Beghunting pun ese jaghang


Sian yo anak omak
Sian yo anak omak
Mendeghito kau jang oi di ghantau oghang
Mendeghito kau jang oi di ghantau oghang


Mak..


Apo laie..


Anu..dah beghapo anak Milah tu mak


Bilo pulak beghanak eh..
Nikah eh pun bolum
Ekau yang tak menyompek-nyompek


Milah tak jadi nikah mak..?


Iyo…


Yahoo…


Suko bona kau jang


Apo tak suko eh mak..
Anak 5 tunggu dek oghang
Itu lak ke dagho
Joki se tu


Eh..nak ke mano pulak kau tu jang


Ghumah Milah


Macam takdo haghi lain..


Kojap yo mak..


Jang..jang


Jangan omak menyangko hai salah sangko
Hanyo se nak bejumpo sekojap ajo
Nak boghitau ayah eh
Belanjo dah ado
Biar hai leba sonyum eh
Bakal pak mentuo
Rumah Milah topi sawah
Langsir eh bebungo bighu
Jangan omak jangan maghah
Se poie joput monantu


Ontah lah anak omak
Ontah lah anak omak
Tak soghik laie kau jang diumpek oghang
Tak soghik laie kau jang diumpek oghang


Alahai anak omak….

Khamis, 19 Mac 2009

Model Muslimah Sejati



Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud:


“Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah.” - (Riwayat Muslim)


Hadis ini jelas menunjukkan betapa Islam memandang tinggi kedudukan wanita dalam kehidupan global.


Jika ditelusuri dalam lembaran al-Quran, wanita digambarkan seperti berikut:


Pertamanya, wanita dianggap sebagai fitnah dan musuh andainya dia tidak dididik dan diasuh serta dibentuk menurut acuan Islam.


Keduanya, wanita juga ujian bagi seseorang lelaki dalam menerajui bahtera kehidupan ke arah kebahagiaan dan kesejahteraan hidup.


Akhirnya, wanita adalah anugerah Ilahi yang istimewa kepada lelaki yang mendambakan kemesraan dan kebahagiaan hidup.


Sejarah Islam sebenarnya melahirkan ratusan personaliti wanita terbilang yang menjadi teladan kepada warga Muslimah dewasa ini.


Mereka adalah wanita contoh yang menempa tinta emas yang mewarnai sejarah kegemilangan dan keunggulan Islam. Sehubungan itu, Baginda Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


“Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia; mereka itu ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Baginda.” - (Riwayat Bukhari)


Asiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, Firaun yang tidak beriman kepada Allah.


Maryam pula adalah simbol wanita dalam ibadahnya dan ketinggian darjat ketakwaannya kepada Allah serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya ketika mengabdikan dirinya kepada Allah.


Manakala Khadijah pula adalah simbol kepada isteri yang setia tanpa mengenal penat lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa raga dan segala harta bendanya serta rela menanggung pelbagai risiko dan cabaran dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah.


Akhirnya, Fatimah pula adalah simbol pelbagai dimensi wanita yang solehah; anak yang soleh dan taat di hadapan ayahandanya; isteri yang setia dan taat di hadapan suaminya serta ibu yang bijaksana di hadapan putera puterinya. Dialah pemuka segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang setiap detik kehidupan yang dilaluinya, sewajarnya dijadikan ikutan Muslimah.


Demikianlah antara beberapa profil wanita Muslimah contoh yang mewarnai pentas kehidupan dengan ketenangan, kemesraan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.


Islam menganjurkan setiap Muslim yang bakal melangkah alam perkahwinan agar berhati-hati memilih calon isteri. Kriteria calon isteri penting dalam kehidupan berkeluarga kerana ia adalah antara ciri kesolehan isteri yang dituntut Islam, di samping bakal menjamin kerukunan dan kebahagiaan rumah tangga.


Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


“Janganlah kamu nikahi wanita kerana kecantikannya, kelak kecantikannya itu akan membinasakannya; janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya, boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu; sebaliknya nikahilah wanita yang beragama. Sesungguhnya wanita yang tidak berhidung dan tuli tetapi beragama, itu adalah lebih baik bagimu.” - (Riwayat Abdullah ibn Humaid).


Jelas di sini, bahawa aspek keagamaan dalam diri seseorang isteri adalah penentu hala tuju sesebuah rumah tangga yang dibina dan dibentuk.


Ini kerana agamanya yang bertapak kukuh dalam jiwa sanubarinya, dia pasti akan taat kepada suaminya pada semua perkara yang tidak bertentangan dengan perintah Allah dan tidak mendatangkan mudarat kepadanya.


Isteri yang solehah juga akan bersifat amanah terhadap harta benda suaminya, di samping menjaga maruahnya.


Sewaktu ketiadaan suaminya, seorang isteri solehah memelihara dirinya dan maruahnya seperti tidak boleh keluar rumah tanpa izinnya, tidak boleh menerima tetamu yang tidak dikenali dan sebagainya.


Ketaatan dan sifat beramanah seorang isteri solehah ini banyak dipengaruhi oleh firman Allah yang bermaksud:


“…perempuan yang solehah mestilah taat dan memelihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah…” - (Surah an-Nisa: 34)


Malah isteri yang solehah ingatannya sentiasa segar dengan pesanan Baginda yang bermaksud:


“Jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya, mentaati suaminya, nescaya dia dapat masuk ke mana-mana saja pintu syurga menurut kehendaknya.” - (Riwayat Imam Ahmad)


Isteri solehah juga adalah isteri yang sentiasa menyempurnakan keperluan suaminya, di samping memelihara keredaannya pada setiap masa dan keadaan. Ini kerana keredaan suami adalah anak kunci utama yang melayakkannya menjadi penghuni syurga penuh kenikmatan.


Sabda Rasulullah bermaksud:


“Mana-mana isteri yang meninggal dunia, sedangkan suaminya redha kepadanya, nescaya isterinya akan masuk syurga.” - (Riwayat Al-Hakim dan Tirmizi)


Apa yang paling penting ialah isteri solehah adalah pendidik dan pengasuh terbaik kepada anaknya yang juga penyejuk hati ibu bapa dan saham akhirat yang pahalanya berkekalan, biarpun ibu bapanya telah lama meninggal dunia. Dengan agamanya itu, seseorang ibu akan mewariskan segala ilmu agamanya kepada anaknya agar mereka kelak akan menjadi anak soleh dan taat, bukan saja kepada ibu bapa, bahkan taat kepada Allah. Agama inilah ramuan terbaik yang boleh melenturkan peribadi anak, perhiasan akhlak terpuji, mengisi minda dan hati anak dengan keimanan dan ketakwaan serta membimbing kehidupan ke arah keredaan Ilahi.


Demikianlah betapa besarnya fungsi seorang wanita yang bertindak sekali gus sebagai isteri dan ibu solehah dalam sesebuah institusi keluarga. Justeru, Allah menganugerahkan ganjaran syurga bagi wanita solehah yang beriman dan benar-benar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu dalam kehidupan sehariannya.


Akhirnya, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya:


“Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta, memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya. Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain.” - (Riwayat Al-Tausi)

Rabu, 18 Mac 2009

Jodoh Malu Menyapa Walau Umur Semakin Tua



Aida, 30 tahun, mempunyai karier yang membanggakan di sebuah firma pengiklanan terkenal di Kuala Lumpur. Beliau mempunyai rupa paras yang menawan serta perwatakan yang menarik, malangnya masih belum bertemu jodoh walaupun sudah beberapa kali mempunyai teman istimewa. Jika dilihat dari luar, tiada apa yang jelik atau janggal pada Aida tetapi dirinya sentiasa tidak bertuah dalam percintaan. Ibu bapa sudah mula bertanya bila lagi nak mendirikan rumah tangga, kawan-kawan sebaya sudah mula membanding jumlah ahli keluarga antara mereka tetapi bagi Aida, jodoh masih belum sudi menyapa. Hati cukup teruja untuk membina keluarga, malangnya belum ada sesiapa yang datang melamar.


Masalah sukar bertemu jodoh sudah semakin berleluasa lebih-lebih lagi di bandar besar seperti di Kuala Lumpur di mana ramai wanitanya berkerjaya dan lelakinya juga sibuk bekerja. Terlalu fokus dalam membina kerjaya, hubungan diabaikan dan apabila tiba masa untuk mendirikan rumahtangga, calon tiada. Walaupun di zaman ini, umur 30-an tidak lagi dianggap andartu, mereka yang masih sendiri tidak boleh lari daripada merasa tertekan dengan ‘kekurangan’ di dalam hidup mereka.


Menyentuh isu umur, angka berapakah yang sesuai untuk memulakan keluarga? Sering 20 ke 25 dianggap terlalu muda, 26 hingga 30 ramai yang ingin fokus pada karier, 31-35 sudah memasuki zon merbahaya, 36-40 sudah ingin retire atau putus asa. Sekiranya diri telah bersedia tetapi bakal suami atau isteri masih lagi halimunan, bagaimana? Tiada jalan senang untuk menyelesaikan masalah ini kerana tidak mudah untuk menyatukan dua jiwa. Walaubagaimanapun, there are options untuk dicuba.


Untuk yang lebih berani, jika jodoh tidak datang, cari! Banyak cara yang boleh dicuba untuk mencari cinta secara aktif. Lelaki boleh juga meminta ibubapa untuk recommend seandainya tiada masalah untuk menerima pilihan mereka. Selain daripada itu, pasarkan diri anda. Jangan salah tanggapan, bukan menyuruh menjadi murahan tetapi anda perlu berada di dalam lingkungan yang membolehkan anda mempunyai peluang untuk dikenali. Jika ada jamuan yang dianjur teman, lapangkan masa untuk pergi dan pastikan penampilan dan perwatakan anda sopan dan menarik. Jika teman mengaturkan temujanji untuk anda, jangan fussy dan inginkan yang itu ini. Pergi dahulu dan lihat sejauh mana kesesuaian anda berdua.


Chat juga merupakan gelanggang mencari jodoh zaman ini; cuma hati-hati dalam mengatur langkah di alam siber ini kerana ramai juga suami orang mengaku bujang sering menyapa anak dara di dalam chat. Tips berguna untuk mengetahui si lelaki sudah berpunya atau tidak, minta alamat rumah dan katakan anda ingin menghantar sesuatu kepadanya. Jika dia sudah berpunya, lihat sahaja cara dia berdolak-dalih tidak berani memberi alamat. Untuk yang lebih daring boleh menggunakan servis mencari jodoh di samping berdoa banyak-banyak kepada Ilahi agar ditemukan jodoh anda dengan segera. Networking juga boleh membantu, minta tolong rakan-rakan anda untuk kenalkan kenalan mereka yang masih sendiri dan ingin berkenalan. Untuk menggunakan pendekatan ini, muka kena tebal sedikit tetapi kalau usaha, pasti kejayaan akan menjadi milik anda.


Tetapi, jika anda rasa semua ini hanyalah menunjukkan anda terdesak, pilihlah untuk just let it be. Anda percaya jika ada jodoh, sooner or later mesti akan kamu temui juga pasangan untuk dirimu. Pekakkan telinga dengan cakap-cakap orang dan anda teruskan kehidupan anda secara biasa. Tetapi harus diingatkan agar sentiasa peka dengan kehadiran calon-calon pasangan hidup di sekitar anda kerana takut dia sudah datang tetapi anda tidak perasan kehadirannya.

Selasa, 17 Mac 2009

20 Reasons Why Chocolate Is Better Than Sex



1. You can GET chocolate.


2. "If you love me you'll swallow that" has real meaning with chocolate.

3. Chocolate satisfies even when it has gone soft.

4. You can safely have chocolate while you are driving.

5. You can make chocolate last as long as you want it to.

6. You can have chocolate even in front of your mother.

7. If you bite the nuts too hard the chocolate won't mind.

8. Two people of the same sex can have chocolate without being called nasty names.


9. The word "commitment" doesn't scare off chocolate.

10. You can have chocolate on top of your desk during working hours without upsetting your co-workers.

11. You can ask a stranger for chocolate without getting your
face slapped.

12. You don't get hairs in your mouth with chocolate.


13. With chocolate there's no need to fake it.


14. Chocolate doesn't make you pregnant.

15. You can have chocolate at any time of the month.

16. Good chocolate is easy to find.

17. You can have as many kinds of chocolate as you can handle.


18. You are never too young or too old for chocolate.

19. When you have chocolate it does not keep your neighbors
awake.

20. With chocolate size doesn't matter.

Lagu Pilihan : Menjaga Hati - Yovie & Nuno

masih tertinggal bayanganmu
yang telah membekas di relung hatiku
hujan tanpa henti seolah bertanda
cinta tak disini lagi kau telah berpaling


REFF:

biarkan aku menjaga perasaan ini ohh...
menjaga segenap cinta yang telah kau beri
engkau pergi aku takkan pergi


kau menjauh aku takkan jauh
sebenarnya diriku masih mengharapkanmu
ooh oooh


masih adakah cahaya rindumu
yang dulu selalu cerminkan hatimu
aku takkan bisa menghapus dirimu
meskipun kulihat kau kini diseberang sana


REFF


andai akhirnya kau tak juga kembali
aku tetap sendiri menjaga hati


REFF 2x


sejujurnya ak masih mengharapkanmu
oooh ooohh

Khamis, 12 Mac 2009

21 Things Girls Don't Realize

You HAVE to read all of them and if you don't, you're going to come across with problems in your relationship for the next one month!


1) Guys may be flirting around all day, but before they go to sleep, they always think about the girl they truly care about...



2) Guys are more emotional than you think, if they love you at one point, it'll take them a lot longer then you think to let you go, and it hurts every second that they try.


3) Guys go crazy over a girl's smile (:


4) A guy who likes you wants to be the only guy you talk to.


5) Giving a guy a hanging message like "You know what? ..uh...nevermind.." would make him jump to a conclusion that is far from what you are thinking. And he'll assume he did something wrong and he'll obsess about it trying to figure it out.


6) If a guy tells you about his problems, he just needs someone to listen to him. You don't need to give advice.


7) A usual act that proves that the guy likes you is when he teases you.
.

8) GUYS LOVE YOU MORE THAN YOU LOVE THEM!!!
.

9) Guys use words like hot or cute to describe girls. They rarely use beautiful or gorgeous. If a guy uses that, he loves you or likes you a whole heck of a lot.
.

10) If the guy does something stupid in front of the girl, he will think about it for the next couple days or until the next time he spends time with the girl.
.

11) If a guy looks unusually calm and laid back, he's probably faking it and he is really thinking about something
.

12) When a guy says he is going crazy about the girl, he really is
(Guys rarely say that)
.

13) When a guy asks you to leave him alone, he's just actually saying, "Please come and listen to me"
.

14) If a guy starts to talk seriously, listen to him. It doesn't happen that often, so when it does, you know something's up.
.

15) When a guy looks at you for longer than a second, he's definitely thinking
about something.
.

16) Guys really think that girls are strange and have unpredictable decisions and are MAD confusing but somehow are drawn even more to them
.

17) A guy would give the world to be able to read a girl's mind for a day.
.

18) No guy can handle all his problems on his own.
He's just too stubborn to admit it
.

19) NOT ALL GUYS ARE RUDE!!!
Just because ONE is RUDE doesnt mean he represents ALL of them
.

20) WHEN A GUY SACRIFICES HIS SLEEP AND HEALTH JUST TO TALK TO YOU, HE REALLY LIKES YOU AND WANTS TO BE WITH YOU AS LONG AS POSSIBLE
.

21) Even if you dump a guy months ago and he loved you he probably still does and if he had one wish it would be you to come back into his life
.

Everything said in this article is TRUE

- Ladies, if u don't spread this article within 1 hr then you will lose the guy of your life

-Guys, if you don't spread this article in 1 hr then you will lose the girl of your life

Rabu, 11 Mac 2009

Menuju Alam Perkahwinan

Masalah memilih bakal pasangan hidup, perlu diberi perhatian diawal perkenalan dengan pasangan masing masing. Islam sangat bersifat selektif. Sebab itu disyarakkan diadakan fitrah pertunangan supaya terdapat jangka masa yang cukup untuk mengenali pasangan. Mengenali pasangan bukanlah pada dasarnya keluar berjalan-jalan dating dan berborak tanpa batasan. Konsep lima `K' diperkenalkan oleh Rasulullah s.a.w. iaitu "Kenal", "Kelas", "Kufu", "Kasih" dan akhir sekali "Kahwin".



KENAL

Kita disuruh kenal/ta'ruf pasangan terlebih dahulu bukanlah dalam istilah luaran @ fizikal semata-mata. Erti kenal termasuk hati budi dan pegangan hidupnya. Untuk kenal orangnya, hati budinya, pergilah disuruh dan dicari orang yang boleh dipercayai agamanya merisik corak hidupnya dan perangainya. Terdapat kisah seorang sahabat Nabi, Omar r.a. di mana beliau bertanya kepada seorang lelaki apabila melantik seorang saksi.


"Apakah kamu kenal lelaki ini?" tanya Omar

"Ya, saya kenal," jawab lelaki tersebut. Omar bertanya lagi...
"Pernahkah kamu berjalan dengan saksi ini dalam musafir?"


Lelaki itu menjawab tidak pernah, Omar bertanya lagi "Pernahkah kamu bermu'amalah supaya kamu tahu setakat mana waraknya dia? Pernahkah kamu menjadi jirannya supaya kamu tahu kemana perginya dan setakat mana pergaulan, siapa keluarga dan kawan-kawannya" Itulah yang di namakan takruf sebenarnya dalam Islam supaya kita dapat tahu apakah pasangan itu sesuai dengan kita atau sebaliknya. Risik merisik latarbelakang pasangan perlu dibuat untuk mengetahui sejauh manakah pergaulan dan kewarakannya.. Pada dasarnya, kita boleh kenal melalui dari corak kelakuan sahabat-sahabat yang akrab dengannya....

Adalah berdosa besar jika antara kedua-dua belah pihak BERBOHONG. Apabila sudah saling mengenali, TOLAK-ANSUR dapat dibuat dalam apa juga perkara.


KELAS

Kita kenal tetapi kita kena bersifat pemilih supaya terjamin akhlak dan agamanya. Kelas yang dimaksudkan bukan hanya merujuk kepada golongan yang berkelulusan agama, berjanggut dan berserban sahaja. Kelas yang baik adalah golongan yang mengamalkan ajaran agama kerana golongan ini akan menghormati pertalian perkahwinan. Mereka yang ada kefahaman dan penghayatan Islam akan memegang perkara asas dalam Islam, sentiasa 'alert', sanggup MENERIMA TEGURAN dan MEMBERI TEGURAN dan saling bersifat 'MEMBINA' untuk menjaga akhlak dalam Islam.


KUFU

Kufu amat diberatkan, dari segi pendirian, pemahaman agama dan keturunan juga perlu diseimbang. Jika terdapat keturunan golongan atasan, wajar dia mencari keturunan yang sama supaya tidak wujud jurang yang dalam. Begitu juga daripada segi harta , ulama yang bernama Mawardi menjelaskan ia perlu di titikberatkan kerana seseorang yang datang dari keluarga miskin, susah untuk seiring dengan keturunan kaya. Bahkan ulama yang ke belakang ini juga mementingkan tahap umur. Memang betul, soal jarak umur diantara Rasulullah 25 dan Siti Khadijah 40 tidak wujud kerana Rasulullah , Siti Khadijah dan Aisyah mempunyai akhlak yang sempurna. Dan tidak seperti kita yang serba cetek. Malah rupa dan fizikal wanita yang cepat rosak boleh diselaraskan kesesuaian dengan suaminya bila sudah lama berumahtangga.


KASIH

Kasih bukan bermakna berkasih atau bercinta tetapi yang sebenarnya yang ditekankan ialah di antara kedua-dua belah pihak lelaki dan wanita itu perlu wujud unsur-unsur kasih sebelum berkahwin. Merujuk kepada sebuah hadis:-


"Tidak ada yang lebih baik bagi kedua pasangan yang berkasih ini melainkan mengakhirinya dengan perkahwinan"



Andaikata lelaki itu berkenan kepada seorang wanita, perlulah lihat wanita itu tersebut tetapi mengikut syariat Islam.



Rasulullah memberitahu:-



"Pergi lihat dahulu wanita itu, kalau kalau dengan melihat itu boleh menjamin kasih sayang di antara kamu"



Kalau kawan tolong canang kata begitu dan begini amat susah juga.. Sememangnya terdapat " Orang orang yang benar-benar redha dengan pasangan yang di tentukan oleh Allah tetapi pokok pangkal banyak terletak pada HATI kaum lelaki" Kalau tak berkenan, jangan di paksa paksa hati sebab ia bukan satu permainan pondok pondok. Kasih yang dipupuk biarlah kerana Allah kerana ia menjamin kebahagian rumahtangga. Hadis Nabi ada menyatakan:-



"Barangsiapa yang berkawin dengan wanita kerana KEDUDUKAN ia hanya mendapat kehancuran sebagai balasan, Barangsiapa yang berkawin dengan wanita kerana KEKAYAAN, Allah menjanjikan kemiskinan. Barangsiapa yang menikahi kerana KETURUNAN, Allah akan menghina keturunannya dan Barang siapa yang berkawin dengan NIAT BAIK dan kerana ALLAH demi menutup pandangan dan kemaluannya atau menyambung silahturrahim, Allah akan memberkati kedua duanya."



Keberkatan memang dititik beratkan. Apabila nawaitu/niat kita dipasakkan dengan betul. InsyaAllah perkahwinan akan diberkati dan dilindungi. Setiap gerak geri dan tindak tanduk mendapat pengawasan dan hidayah daripada Allah dan tidak timbul perselisihan faham.



REDHA

Redha terhadap pasangan masing masing adalah penting. Rasulullah sering bertanya, Apakah kamu redha dengan pasangan ini? Kita berkahwin dengan manusia yang mempunyai unsur unsur kebaikan dan keburukan. Tidak ada manusia yang sempurna dan apabila kita REDHA dengan pasangan bermakna kita redha dengan KEKURANGAN mereka.


"Apa yang dikatakan baik bukan sekadar mengikut telunjuk isteri @ suami. Baik yang di maksudkan sanggup mengaku kekurangan diri dan mencari jalan mengatasinya" Istilah kufu banyak di tekankan dalam Surah AnNur :ayat 26:-



"Seorang lelaki yang tidak baik itu sesuai dengan wanita yang tidak baik dan seorang lelaki yang baik itu adalah untuk wanita yang baik"



Istilah kufu sangat di tekankan kerana jika isteri dianggap kelas kedua, segala teguran daripada pasangan tidak boleh diterima. Jika isteri mempunyai jawatan dan pangkat besar serta tidak ada kufu, dia tidak dapat menerima kepimpinan daripada suami. Tetapi kalau ada persamaan pendirian, sikap tolak ansur dapat diwujudkan. Sebaliknya perbezaan pendapat boleh menyebabkan hubungan semakin renggang. Misalnya seorang suami yang rapuh pegangan agama tidak mahu memantapkannya selepas berkahwin, Sikap tidak berkeinginan ini akan menjadi buruk sekiranya pula si isteri sememangnya seorang yang suka menghayati Islam dan cuba memantapkannya dari masa ke semasa ....Begitu juga sebaliknya masalah berlaku. Kata sebahagian lelaki, dah dapat perempuan yang berkenan di hati nanti "AKU UBAHLAH PERANGAINYA". Tetapi anda perlu ingat, bukan semua perempuan mempunyai hati yang lembut dan mudah di bentuk. Keimanan dan kekuatan sikap merealisasikan Islam perlu ada pada lelaki. Perempuan yang beriman mesti mencari lelaki yang lebih kuat imannya daripadanya kerana lelakilah yang menjadi ketua keluarga....

Advertorial: Seni Melambatkan Pancutan

Gempar! E-Book Panas Terbaru Mendedahkan…


Rahsia Seks Menggemparkan Daripada Yang Paling Puas… Paling Berpengalaman… Dan Paling Dihormati Di Dunia!

Bagaimana Untuk Bertahan Lebih Lama Di Atas Katil Dan Memuaskan Hati Si Dia?!

Apa pakar tidak beritahu anda tentang bertahan lebih lama

Apa yang pakar tidak beritahu anda bagaimana untuk memuaskan hati dia

Apa yang pakar tidak beritahu anda tentang membesarkan buah dada Isteri anda


Pelajari bagaimana untuk mendapatkan hubungan intim yang paling seronok di dalam hidup anda,

pada umur apa-apa pun… dengan rahsia dan pendedahan di dalam e-book yang dengan dramatik

akan mengubah hidup lelaki dan perempuan dengan satu bacaan sahaja…


Klik di sini..

Selasa, 10 Mac 2009

Lagu Pilihan : Lagu Kita - Aizat

Deras hati ku berdetar
Di langit aku terlihatkanmu
Terang malam.... teman kita
Dengan angin meniup sayu


Ku petik gitar akustik ini

Dengan harapan dia mendengar
Melodi indah yang ku cipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya


CHO: Dan aku terus...

Menyanyi lagu ini untukmu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu
Arah hidup kita
Tergambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta
Terciptalah Lagu Kita


Melodi indah yang ku cipta

Hanya untuk luahkan rinduku padanya


( ulang cho 1x)



Terciptalah Lagu Kita


Ingin muaturun lagu ini? Klik di sini..

Khamis, 5 Mac 2009

Kasih Suami

Kisah Kasih Suami Pada Isteri.

Pak Mat adalah seorang penduduk sebuah pondok di Selatan Thailand. Pada pertengahan bulan Mei yang lalu isterinya yang bernama Maznah telah meninggal dunia kerana diserang penyakit jantung.



Pak Mat yang berusia menjangkau empat puluhan telah diperhatikan oleh jiran-jirannya agak luar biasa iaitu beliau telah pergi ke kubur isterinya sebanyak tiga kali sehari. Pak Mat pergi pada waktu pagi, tengah hari dan petang untuk menyiram kubur isterinya lebih dari dua minggu secara berterusan. Ada setengah dari jiran dan penduduk tempatan beranggapan Pak Mat begitu cintakan isterinya.



Seorang saudaranya yang terdekat telah berkata, "Awak ni terlalu sangat cintakan isteri sehingga sanggup berbuat demikian, yang mana tak ada siapa lagi di kampung ini buat begitu." Pak Mat menjawab, "sebenarnya sebelum Maznah hendak menghembuskan nafas yang terakhirnya, beliau telah berpesan kepada saya, kalau hendak kahwin pun tunggulah sehingga rumput di kuburnya tumbuh dahulu." " Oleh yang demikian saya terpaksa siram kuburnya supaya rumput cepat tumbuh......"

Rabu, 4 Mac 2009

Pantun Kahwin

Bauhulu kuih tradisional
Mangkuk timah penuh sarat
Kalau dahulu tidak kenal
Sekarang beramah semakin erat


Ikan di laut asam di darat
Dalam kuali bertemu jua
Hati terpaut janji diikat
Atas pelamin bertemu jua


Tunduk segala rakyat jelata
Memberi takzim raja sehari
Raja rupawan di atas takhta
Duduk memerintah barang sehari


Orang jauh dikenang-kenang
Hanya terkenang pada yang satu
Mula berkenal kemudian bertunang
Diatas pelamin sama bersatu


Panas kering siapakan tahu
Hujan rintik di daun pandan
Berjalan seiring bersentuh bahu
Sama cantik sama padan


Ayam dara di buat gulai
Bungkus bekalan letak di bucu
Riang gembira kedua mempelai
Semoga berkekalan keanak cucu (akhir hayat laa..)


Tuan puteri tersenyum-senyum
Melihat laksamana bermain rodat
Senyum-senyum jangan tak senyum
Sudah sempurna segala adat


Sianak dara memakai lokek
Lokek tersangkut dihujung julai
Untuk majlis membelah kek
Jemput bangun kedua mempelai


Pergi berzanji di pekan pagoh
Beli sekati ikan senohong
Sudah berjanji bersetia tegoh
Jangan dimungkiri bercakap bohong


Bunga melati dihujung dahan
Disunting dara dengan cermat
Suami isteri berkasih-kasihan
Seperti nabi kasihkan umat


Ikan todak si ikan pari
Ikan linang di dalam peti
Adapun adat bersuami isteri
Senang dan susah sampai kemati

Iklan

IPMart Online Shopping
Belian dalam RM

Jom Borak


Free chat widget @ ShoutMix

Kerana Agama...

Kerana Agama...
Imam Nawawi