Iklan

Gambar Pilihan

Gambar Pilihan
9

Selasa, 14 Julai 2009

Lawak Malam Pengantin

Suasana masih riuh di luar. Sanak saudara
semuanya berkampung disini. Gelak ketawa,
gurau senda jelas kedengaran. Aku memimpin
isteriku ke dalam bilik pengantin. Suara-suara
sumbang terlalu banyak yang menegurku.


"Hai, malam masih muda, dah nak masuk tidur?"

sapa Pak Ucu. "Orang muda bang Aji, biarlah. Air
dah penuh kat kepala tu." sahut PakTam disambut
hilai ketawa sanak saudara yang lain. Meriah
sungguh keadaan diluar walau jam sudah
menunjukkan pukul 11.00 malam.


Hadiah yang masih belum dibuka ku susun ke

tepi. Lampu ku tutup. Merebah diri ke katil
pengantin, aku menoleh ke arah isteriku.


"Kita tidur dulu lah yer. Ramai sangat orang kat

luar tu." Isteriku hanya mengangguk tanda setuju.
Entah pukul berapa sekarang, aku pun tidak tahu.
Keadaan di luar gelap gelita dan senyap sunyi.
Tanda sanak saudaraku telah pulang dan
keluargaku telah tidur.


Jari jemariku lembut membelai rambutnya. Ku

selak rambut ikal yang menutupi telinganya lalu
membisikkan "Assalammualaikum!" ke telinganya
untuk menguji isteriku.


"Wa alaikummussalam." Rupanya isteriku masih

belum tidur. Ku kucup pipi halusnya. Ku kucup
dahinya yang mulus. Semerbak harumnya
menusuk deria bauku. Akanku tunaikan
tanggungjawabku sebagai suami malam ini. Jari-
jemari ini terus membelai tubuhnya. Perasaanku
tidak dapat dikawal lagi, namun...


"Kringggggg...."



"Tik..tik..tik..tik..."



"Kring.. kring..kring.."



Bunyi-bunyi jam loceng entah dari mana

memenuhi ruang bilikku. Terkejut dengan segala
macam bunyi yang ada, aku membuka lampu.
Serentak itu, terang benderang seluruh rumahku.
Bunyi-bunyi ini telah berjaya membangunkan
semua orang di rumahku.


Aku mencari-cari punca bunyi-bunyi itu. Mataku

terarah ke sekotak hadiah yang masih terbalut
rapi. Aku buka dengan pantas dan di dalamnya
terdapat 5 buah jam loceng. Juga sekeping kad
berbunyi... Selamat Pengantin Baru, Jangan gopoh-
gopoh. Baru Pukul 2 pagi. Jangan maree.. kami
potong stim. Ikhlas dari : Pernas of 03/06, UUM.


Dalam hatiku.. cilaka punya kengkawan. Potong

stim betullah.Baru jer nak Intro, blum baca doa lagik..huhuhuhu....
dengki la diorang kat aku sebab dah kawin...


TAMAT

Tiada ulasan:

Iklan

IPMart Online Shopping
Belian dalam RM

Jom Borak


Free chat widget @ ShoutMix

Kerana Agama...

Kerana Agama...
Imam Nawawi